![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
|
![]()
Ser utmärkt ut, en slipers är sån där enkel detalj som ändå är värt att lägga ner ordentlig tankemöda på. Nu ser din sliper finfin ut! Tänk också på att bottenytan kan du rensa bort polygonerna från, sällan man kollar på spår underifrån...
![]() Angående polygonantal och när är det "värt" att spendera polygoner... Man får försöka tänka sig in i situationen när modellen är ute i simulatorn. Hur många modeller kommer det att finnas samtidigt? Är det ett stationshus kan du vara ganska generös med polygonerna, det finns ändå bara en sån byggnad. Är det en volymmodell, så är det viktigare att hålla snålt. Samtidigt så får man inte vara "dumsnål", en kant kan tjäna jättemycket på att få en extra polygon för att bryta den skarpa kanten. Ett exempel kan vara t.ex. en banvalls skärning. Är den skarp, så avslöjas det visuellt att det är "konstgjort" eller hur man nu ska säga... Men, har man bara brutit kanten med bara en kant, så kan det göra underverk och se betydligt mjukare och verkligare ut. Man får prova sig fram. Tror det är jättebra att lära sig med "skarpa" övningar, men som ändå är enkla. Det här är ett bra exempel på det. Hoppas du blir "biten" av polygonernas och UVW-mapparnas underbara värld... ![]() |
![]() |
![]() |