![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Eftersom du har gjort manualen i Open Office är jag ännu mer impomerad. Men innehållet imponerar ännu mer.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Version ett finns nu som utlovat och kan laddas ned här:
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30667 Som tråden säger, kommentarer, frågor och diskussioner är välkomna, men i den här tråden. Guiden har fått några justeringar sedan previewversionen som låg i den här tråden förra veckan, så kasta den och ladda ned den i länken ovan.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-08-11 klockan 19:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har raderat allt gammalt jag hade installerat och nyinstallerat allt på länkarna i Download - och allt fungerar, inte ett enda litet skitfel!!! Detta är nog unikt när det gäller ett sådant jättesystem. Nu gäller det att läsa de förträffliga manualerna och försöka bygga nåt själv, men först noga gå igenom Korvtigers Exempelbanor, lusläsa dokumentationen och testa själv.
Detta är inget man snyter ur näsan, det ligger ett långt utvecklingsarbete bakom och systemet är mycket avancerat och kan verka svårgreppat vid första påseende, men jag vågar lova att det håller vad det lovar! Man får buga sig ända ned till RÖK för Svenolov och Korvtiger!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
|
![]()
Hej! hur är det med 2010 då ??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det är väldigt bra, det är det jag har och det funkar utmärkt!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Jag är mycket imponerad! Nu blir det till att fixa ett riktigt signal system med semaforer!
Tack så enormt mycket Svenolov och Korvtiger!!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
|
![]()
Vet inte vad som krånglar, men det vill sig inte riktigt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
|
![]()
Åh, såg precis att signalsystemet hade kommit! Nu blir det attt bygga banor! Mycket att läsa men KorvTiger är ju så bra på att dokumentera!
![]()
__________________
Henrik.V |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag har en mötesstation i vilken huvudtågspåret går igenom spår 2. Här skall alltså semaforen visa en vinge, men visar i stället två vingar. Installningarna självklart gjorde för spår 2 och växlarna ligger rätt. Försignalen visar kör.
Normalt visar en vinge för spår 1, två för spår 2 och tre för spår tre - och detta fungerar alldeles utmärkt förutsatt att spår 1 är huvudtågtågspåret. Dock är det så att den här mötesstationen är ett nostalgiskt bygge med hyfsad realismen, trots att 60-70 år gått. Fuinns det något bra knep i skrivbordslådan? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Att visa en bild skulle hjälpa. Att spår två är huvudtågsspår är inget ovanligt och skall utan problem fungera. Kolla så att SM ha rätt namngivning, de kommer ju att hamna i en omvänd ordning och får inte samma nummer som spåret de tillhör, då spåren numreras uppåt bort från stationshuset och tågvägarna efter hur många vingar som skall visa kör för att få köra in där. (om man inte har fler tågvägar än vingar på semaforen, då får SM högre nummer än 3, även om det är två eller tre vingar som visas från semaforen)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Här kommer en loggbok med bilder (pdf).
Ställde in Osynlig master för huvudtågspår via spår 2. Växlarna kontrollerade. Semaforen visade två vingar i stället för en. Stängde av datorn, firade svärmors 96-årsdag. Öppnade datorn och möttes av Bild 1. Nu hade det kommit in en annan förreglerad signal. Skrev om värdena, Bild 2. Kollade växelläget. Gick ut ur Surveoyr och in igen. Resultatet Bild 3 Signalmastern inställd på: B1 (två vingar), B2 (en vinge), B 3 (tre vingar). Spåren räknade från stationen. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Först och främst så verkar du sakna tpl-signatur, semaforen skall ha ett namn som första har en tpl-signatur (till exemepl abc) följt av semaforbeteckningen med stor bokstav (t.ex. A). När du fixat till det så kan du kolla vidare. Kontrollera SM: på Spår I: "abc a2" på Spår II: "abc a1" och på Spår III: "abc a3". I Signalbildstabellen skall följande in:
a1, automatisk > 80km/h a2, kör 40, två vingar = 40 km/h a3, kör 40, tre vingar = 40 km/h Jämför detta med mia exempelbanor som bifogas med paketet, där har du hur namngivning och länkning skall ske.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |