Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-05, 21:39   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Snyggt! Jag har letat efter någon video om hur det ser ut inifrån hytten med strålkastare, men jag har inte hittat någon. För det är väl det som är mest intressant, om man vill köra tåg?
Högra delen av videon visar inifrån hytten. Må vara att det är från det stillastående loket men det ger ändå en viss uppfattning av hur det ser ut när man ser tåget passera förbi.

KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 00:25   #2
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ny video om hur de nya blockobjekten fungerar.http://www.youtube.com/watch?v=R7oE5...layer_embedded
Ser riktigt lovande ut och vem vet kanske orkar till och med jag befatta mig med gräs och skog framöver
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 09:47   #3
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Ser ju riktigt bra ut!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 11:15   #4
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Skitbra
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 16:07   #5
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mawkish Visa inlägg
Ser riktigt lovande ut och vem vet kanske orkar till och med jag befatta mig med gräs och skog framöver
Det tror jag på när jag ser det
I övrigt ser det bra ut. Började tänka på, har de nämnt något om de förbättrat nivåförändringen? Som det är nu (RW2) är det ju lite väl kantigt på sina ställen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 18:52   #6
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Det tror jag på när jag ser det
I övrigt ser det bra ut. Började tänka på, har de nämnt något om de förbättrat nivåförändringen? Som det är nu (RW2) är det ju lite väl kantigt på sina ställen.
Jag tror egentligen inte heller på det men större mirakel har väl skett i historien ;D Vad gäller finmaskigheten i terängen så tror jag det är oförändrat tyvärr :/ Förhoppningsvis kanske det kommer i en senare uppdatering iom att de bytt grafikmotor så borde en sådan ändring inte medföra allt för stora prestandaförluster. Det är säkert en hel del som måste göras om internt tex hur terängtexturer hanteras och få det hela bakåtkompatibelt så kanske i nästa större uppdatering kan man hoppas om dom ger det utvecklingstid
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-12, 20:22   #7
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Jag hoppas att dom förbättrar målar verktyget, för jag tycker det är väldigt svårt att måla små områden m.m.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 19:35   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Den berömda Horseshoe Curve på PRR är ny rutt i RW3 och kommer att utnyttja alla nyheterna.
http://www.facebook.com/media/set/?s...4.258680273090



KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-09-06, 23:40   #9
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Ser riktigt trevligt ut så det blir väl till att skaffa denna rutten bara för att kika på alla nyheter och lite dieselmuller kan väl aldrig skada även om det är amerikanskt

Vad gäller mitt tidigare inlägg om finmaskighet så är det nu bekräftat att den är den samma som RW2 och dessutom verkar de inte så sugna på att förfina den heller i första taget tyvärr.

Citat:
The terrain grid is the same as in RWs2. However with the self shadowing it makes a real difference to surrounding environments.
regards
Derek
Citat:
Ruth, sorry you feel that way, but it is what it is.

As I have said a few times, everyone has their thing they want improved, but we have addressed what we feel are the most important areas.
A higher detailed terrain would be nice but it is not needed. There are many ways to create finer detail areas close to the track, both polygon and texture. Time has been spent on other aspects of the sim.
Regards Derek
och

Citat:
At the end of the day (after it has got dark) everyone wants more and better.
Thats ok, more and better come with time and dedication (and money)

Right now the terrain system is better as I have said, you get self shadowing and water blends with the terrain and shows depth, so look here at my pond scene:

http://www.facebook.com/media/set/?set= ... =1&theater

No edge jaggies.

As for embankments you have 2 options, 1 - lofts or scenery objects along the track or 2 compromise with the current grid, both are acceptable in my opinion.
Tydligen får vi tillgång till 10 nya shaders vissa med occlusion map att leka med när det kommer till skapande av materiel dvs mer huvudbry för en amatör som jag

Citat:
The shadow model would still be used for the legacy shader (people who want to run RWs2 as it is)

The shadow poly under the rolling stock is still used.
TS2012 will also make use of occlusion maps in certain shaders (instead of shadow maps which are not effected by the new lights)
An occlusion map would be used on a bridge or an object next to the track that would be dynamically effected by the train headlight.

So much to keep track of!


An occlusion map is basically an inverse version of a shadow map. (so inverting a shadow map should give you a pretty good occlusion map to get going with)
Not made one myself yet (or experimented), been busy with other things.

There about about 10 new shaders.
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009