![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej
Det skall vi nog kunna ordna. Skall titta på det i helgen MVH / BjörnL |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har med åren blivit petigare med detaljer, Korvtigers inflytande!?
Nu ligger säkerhetskulan prydligt lagd över kopplet på sista vagn i tåg, och alltid på okopplat lok. Detta hindrade väl kopplelhaken att ofrivilligt ramla ned i koppelläge, dessutom hängde inte kulan och slängde på sista vagn i tåg. Smalspårsförvaltningar hade också säkerhetsföreskrifter! Tack vare dem har säkert mången olycka undvikits !? Allt detta har nu blivit verklighet i Trainz tack vare Svenolovs fantastiska skriptförmåga !!! Bild 1: Okopplat lok Bild 2: Kopplad till vagn (kulan håller haken nere i kopplat läge). Bild 3: Sista vagn i tåg och en okopplad vagn. Tack Svenolov för att du gjort detta möjligt!!!!!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Tänkte du skulle få arbeta lite mer
![]() Den första bilden, om du tittar på den så ser de vänstra utrymmet större ut än den där haspen sitter på. Detta kan ju vara en helt ny variant av koppel också, men tänkte du skulle få se denna bild. Bild två innefattar nåt muppkoppel, jag vet inte så mycket om den mer än att det såg muppit ut. Båda bilderna kommer från Vadstena =)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ack ja,
smalspårskoppel äro som Egyptens gräshoppor, många! Första bilden stämmer nog bra med mitt tvåkammarkoppel. Andra bilden ser ut som nåt från söder om alperna och kommer inte att ingå i NGKoppel ! Tack för ditt engagemang!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Bild nummer ett är ett helt vanligt tvåkammarkoppel, eller Klemmingkoppel. Den finns redan i systemet.
Variant nummer två är en koppeltyp som användes på NKlJ (Nordmark-Klarälvens Järnvägar) av Berglund-Lindencronas modell. Varianten var inte självkopplande som liknande modeller (till exempel de amreikanska) var, utan låstes ihop med gafflar, vilken man kan se en sticker upp ur kopplet, den andra sitter på den andra vagnens koppel.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Japp, det var vridbart i sidled, för att kunna ta snävare kurvor.
Jag tror att anledningen till att man hade detta koppel istället för hästskokopplet som man hade tidigare var för att de tålde tyngre vagnvikter och NKlJ var en bana med tunga tåg på.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
De kan jag förstå ^^
Det var pga ditt engagemang jag fotade en del bilder där =) Vem vet när du får för dig att börja bygga en smalspårig RB Bop i teaklädsel eller en smalspårig Vingplog så har jag några få bilder iaf ![]() Så det är du som ska ha ett stort tack! ![]() Nu blir man ju själv bara sugen på att få skapa lite smalspårigt =)
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |