![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Första bilden visar drivboggin på Sb-loket med dessa delar:
1 Omkastarstång till 2 2. Omkastarexenter till 3 3. Omkastarlänk till 5 4. Kuliss 5. Tärningstång till 8 6. Hävarm till Grabekran 7. Grabekran 8. Försprångsstång till 9 9. Tvärstyckslänk till 10 10. Tvärstycke 11. Excenterstång 12. Vevstake 13. Koppelstång 14. Kolvstång 15. Slidstång 16. Cylinder 17. Slidskåp 18. Motvev Från hytten kan föraren med en skruv manövrera 1.omkastarstången framåt eller bakåt och då påverka var tärningen på tärningsstången ligger i kulissen och därmed lokets rörelseriktning. Korvtiger kan säkert reda ut mer i detalj hur detta går till! Nästa bild visar högersidan på Sb där kan ni ju själva identifiera delarna? Slidstyrningen kallas vanligen Walschaerts efter uppfinnaren Egide Walschaert, belgare som uppfann denna styrning redan 1844. Två år senare uppfann Edmund Heusinger von Waldegg, tysk från Hannover, samma styrning. Så i den tyskspårkiga världen heter den Heusingers slidstyrning men i resten av världen Walschaerts Slidstyrning. De två avslutande bilderna visar Sb som det ser ut just nu.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2011-10-04 klockan 18:44. Anledning: Lite fakta! |
![]() |
![]() |