![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Del av korvtrigers inlägg
Citat:
I trainz värd så är en vanlig platt fyrkant 2 st trekantiga polygoner. Den kommer bestå av 4 vertex samt 5 eges. Visa program klarar av att räkna fyrkantiga polygoner
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Tackar.
Hur gör man fler polygoner? Bara så ni vet använder jag 3ds Max 2010 ![]()
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Varje gång du vill lägga till detaljer så skapar du geometri enligt ovan nämnt. Du lägger till flera vert's och edges för att göra rundare hörn m.m. Byggstenarna skapar polygoner.
Bygger du modellen som en Editable Mesh eller Poly? Som Mawkish sagt tidigare om UVWs är att de kommer förstöras om du lägger till geometri på en yta du redan mappat. Därför mappa alltid när du känner dig klar med området du byggt. Annars krävs det att du mappar om.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Den är editable poly.
Jag har lärt mig mycket under dom här veckorna när jag byggt Y1'an, bygga hus känns verkligen lätt nu efter det här byggandet.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
![]()
Taket ser bättre ut nu, använder du sedan smoothing groups på de ytor som ska vara rundade blir det toppen.
Polygoner är som sagt de trianglar och fyrkantsytor som modellen består av. Lägger du till fler vertex (punkter) så lägger du ju samtidigt till fler ytor eftersom ytorna byggs upp av förbundna punkter. Det andra säger om texturen är också värt att lyssna på, lägg ingen större möda på den innan du är nöjd med själva formen. Man kan gärna använda en solid färg till att börja med för då är det lättare att bara titta på formen utan linjer i texturen som kan förvirra. När sedan formen känns bra kan man mappa upp texturer och skapa dom. /æ |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Du är verkligen på G som byggare! Du kommer att tillföra mycket till Trainz framöver! Men vägen är lång och krokig, lita på en som vet av erfarenhet!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
|
![]()
Tackar. Jag gör den till Railworks nu men sen kanske någon kan konvertera den till Trainz eller MSTS.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014: Y31 X40 Kinnekullebanan ---------------------------------------------------------------- Gå gärna in på mina hemsidor. http://andreashoff.se www.andreashofftag.net http://andreas13railworks.webs.com |
![]() |
![]() |