Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-11, 14:38   #1
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Del av korvtrigers inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
...
Vertex (pl. vertecies) = en punkt (0-dimensionell)
Edge = Streck som binder ihop vertices (1-dimensionell)
Triangle = Triangel av tre vertices och tre edges som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
Polygon = Flera trianglar som bildar en 2-dimensionell yta (2-dimensionell)
inom geometrin: en flerhörning (poly= fler, gon = hörn)
Face = Inom geometri ett annat namn för polygon, vilket används i Blender, istället för polygon.
...
dvs en polygon är en yta som består av minst 3 vertex som är sammanbundna med 3 edge

I trainz värd så är en vanlig platt fyrkant 2 st trekantiga polygoner. Den kommer bestå av 4 vertex samt 5 eges. Visa program klarar av att räkna fyrkantiga polygoner
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 18:35   #2
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Tackar.

Hur gör man fler polygoner?

Bara så ni vet använder jag 3ds Max 2010

__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 19:02   #3
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Varje gång du vill lägga till detaljer så skapar du geometri enligt ovan nämnt. Du lägger till flera vert's och edges för att göra rundare hörn m.m. Byggstenarna skapar polygoner.
Bygger du modellen som en Editable Mesh eller Poly?

Som Mawkish sagt tidigare om UVWs är att de kommer förstöras om du lägger till geometri på en yta du redan mappat. Därför mappa alltid när du känner dig klar med området du byggt. Annars krävs det att du mappar om.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 19:50   #4
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Den är editable poly.

Jag har lärt mig mycket under dom här veckorna när jag byggt Y1'an, bygga hus känns verkligen lätt nu efter det här byggandet.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 20:43   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Taket ser bättre ut nu, använder du sedan smoothing groups på de ytor som ska vara rundade blir det toppen.
Polygoner är som sagt de trianglar och fyrkantsytor som modellen består av.
Lägger du till fler vertex (punkter) så lägger du ju samtidigt till fler ytor eftersom ytorna byggs upp av förbundna punkter.
Det andra säger om texturen är också värt att lyssna på, lägg ingen större möda på den innan du är nöjd med själva formen.
Man kan gärna använda en solid färg till att börja med för då är det lättare att bara titta på formen utan linjer i texturen som kan förvirra.
När sedan formen känns bra kan man mappa upp texturer och skapa dom.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 20:58   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Go, go, go !

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg
Den är editable poly.

Jag har lärt mig mycket under dom här veckorna när jag byggt Y1'an, bygga hus känns verkligen lätt nu efter det här byggandet.
Andreas13!
Du är verkligen på G som byggare! Du kommer att tillföra mycket till Trainz framöver! Men vägen är lång och krokig, lita på en som vet av erfarenhet!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-11, 21:54   #7
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Andreas13!
Du är verkligen på G som byggare! Du kommer att tillföra mycket till Trainz framöver! Men vägen är lång och krokig, lita på en som vet av erfarenhet!
Tackar. Jag gör den till Railworks nu men sen kanske någon kan konvertera den till Trainz eller MSTS.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009