![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag var nog lite fel ute när det gäller konstruktören av denna slidstyrning, det var nog inte pappa Louis Adolf utan sonen Karl Gölsdorf som stod som konstruktör och innehade patentet, men "farsgubben" var nog med på ett hörn? Nå iallafall, arbetet går vidare:
Excenterrörelsen är lika lång som kolvslaget eftersom excenterstången är fäst i samma punkt som koppelstänger och vevstakar och rörelsen överförs till sliden via främre och bakre försprångsstänger, mm. På första bilden är det blå excenter-försprångsmekanismen och det gula själva slidmekanismen. Den andra bilden visar hela drivet där hjul, koppelstänger, vevstakar, kolv och tvärstycke är animerade och klara, så nu gäller "booning" för att få slidrörelsen trovärdig! Det är små rörelser som sliden gör. Tyvärr kan man inte animera den "raffinerade" omkastar-mekanismen eftersom den styrs av färdriktningen och det har Auran/N3V (ännu) ej implementerat i "Kind Bogey". Kuriosa är att slidstyrningen fick namnet JOY, kanske för att den innebär sån glädje att konstruera???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |