![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Har läst igenom detta.
Trainz ruta 2. Klareraren i signalsystemet kan ställa blockriktningen för blocksträckor. Om riktningen ställs för udda tågriktning så sätts alla jämna blocksignaler på sträckan till stopp och låses i det läget, och vice versa om riktningen ställs jämn. Funktionen blir som en dynamisk ”Track Direction Marker” och hela blocksträckan, inklusive delsträckor, fungerar som en enhet. Om man inte ställer riktningen för en blocksträcka så kommer mellanblocksignaler (mblsi) alltid att ge beskedet ”kör 40” i båda riktnigarna, även om alla delblock är fria från hinder. Ett tåg måste då hålla så låg hatighet att det hinner stanna om ett möte skulle uppstå ute på linjen. Ursäkta en dumskalle, men hur och var sätter jag klareraren?
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Funktionen testas just nu, och kommer förmodligen med vid nästa uppdatering av systemet.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
En nödvändig förändring har gjorts i skripten, som kommer att påverka STWs vägskydd.
Om man i fortsättningen vill använda STWs vägskydd, så måste STWs v-signaler uppdateras. Jag har redan gjort denna uppdatering och den kommer att vara tillgänglig när nästa version av signalsystemet släpps. Fem objekt är uppdaterade till trainz-build 2.9 i STWs vägskydd (inga gula utropstecken längre) Denna uppdatering påverkar inte vägskyddets funktion på något sätt. Följande gäller för "standardsignaler" tillsammans med signalsystemet. 1. Om det är en nyare (trainz-build >= 2.8) "standardsignal" som använder den senaste tekniken och taggen distant, eller taggen repeater, har värdet 1 (ett), så ses signalen som en ”icke huvudsignal”. 2. Om man lägger till en tagg (signaltype) i extensions containern så kommer signalsystemet att se den som om det vore en svensk signal av den typen. Exempel (config.txt). Kod:
. . trainz-build 2.9 extensions { signaltype 17 } . . 3. Om varken punkt 1 eller punkt 2 uppfylls, så ses "standardsignalen" som en huvudsignal. Om "standardsignalen" är en huvudsignal, så finns förutsättningen att det kan fungera.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2011-11-03 klockan 01:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Har upptäckt att STW:s osynlig växelomläggare (av Thomas N, chakz0r) tillsammans med hans animerade växlar inom en TPL kan störa det nya signalpaketet. Särskilt om signalerna sätts som infartssignal eller första mellanblocksignal på linjen (egentligen en utfartsblocksignal) kan funktionaliteten för dessa signalerupphöra. Byter man växelomläggare inom TPL till exempel invisible junction eller liknande fungerar de nya signalsystemet mycket bra. Kan det ligga något min observation? Har Trainz 10.
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Han har väl bara producerat två st växlar?
Har du döpt växlarna till typ Bkb Vx01 (signatur VxNR)?
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag rekommenderar att du använder andra osynliga växelomläggare än STW's, då dessa ger upphov till många problem då de var skapade för TRS2006 och har taggen surveyor only, vilket på den tiden tog bort de stora röd/gröna pilarna som talade om hur växeln var lagd i drivern, men i TS2010 fungerar detta inte alls.
Dock har jag svårt att tro att det skall på något sätt störa signalpaketet, det skulle vara om du byggt fel på det osynliga grenspåret eller har namngett något galet. Hur menar du med att funktionaliteten upphör? Blir de utan signalbild, eller visar de envist rött?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
|
![]()
Tack för goda råd!
Om man är i surveyor-läge och använder STW:s osynliga växelomläggare på en växel inom TPL och försöker sig på att sätta ut en utfartsblocksignal (som jag förstår ännu ej supportas, därför görs den om till en mellanblocksignal) med tillhörande master så inträffar det att signalen får sina rätta beteckning, ex "Ryd L1" men alla lampor fortsätter att lysa blinkande och någon förändrad signalbild, ex enbart "Röd" visas ej. När man sedan kör i "Session" fortsätter signalen med alla lampor tända och blinkande. Tar man och ersätter STW:s osynliga växelomläggare med någon inbyggd invisible växelomläggare får man däremot utfartsignalerna att fungera. En annan observation är att Rule "TPL21", MSL Trafikplatser 3.11 inte hittar några trafikplatser om man bl.a. har STW:s osynliga växelomläggare på något base-board. En annan fråga: finns det en övre gräns för hur många signaler man kan ha på en bana?
__________________
Trucken |
![]() |
![]() |