![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
|
![]()
Jag satt och tittade lite på bilder från DONJ, så där föddes den senaste rälstypen fram. Min tanke var att de borde finnas en riktigt gammal smalspårsräls.
Av de bilder jag hittat från främst DONJ så ser jag inga mellanplattor av någon form Detta är en bild från roslagsbanan http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ralsskarv.JPG Man spikar fortfarande fast rälen direkt med spiken, men man har en mellanplatta som hjälper till att hålla rälen i sidled
__________________
/Leoj Jaudidamdamdubidamdam |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Jag visste dock inte att mellanplattor var detsamma som befästningen. Man lär sig något varje dag. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Det normala i modern tid är underläggsplatta som ger rälen en lutning på 1:30 och skyddar slipern mot nötning samt tre spik, två på insidan och en på utsidan av rälen. Dessa går som sagts tidigare i tråden rakt i genom underläggsplattan. Om man funderar lite på krafterna som påverkar rälen tillexempel i en kurva så inser man lätt att risken för vältning utåt är mycket större än för vältning innåt, därav att man ofta har två spikar på insidan. När man inte hade underlättsplattor så klotsade man ofta på utsidan av räl i kurvorna. Träklossar ifrån rällivet och ned till urhugna uttag i slipern. Jag antar att detta också var för att minska risken för att rälen skulle välta eller tryckas iväg i sidled.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta var nog ett problem som tilltog allt eftersom lok och vagnar blev tyngre och tyngre och hastigheten höjdes successivt. Ett lok, på säg 50 ton, utövar en mycket stor "cenrifugalkraft" på rälsen i kurvor och en "enkelspikad" räls klarar inte den belastningen. En underläggsplatta har fördelen att den fördelar krafterna på en stor yta av slipersen och inte enbart på den lilla kontaktytan mellan spikuvud och räl.
Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Rälsen skall spikas fast med 4-6 spikar per sliper, en eller två på utsidan av varje räl och en på insidan. Eftersom rälerna är lutade inåt,(genom den så kallade laffen) så är trycket utåt större än inåt, därav att de var fler på utsidan.
Underläggsplattorna infördes för att minska nednötningen av sliprarnas ovansidor och säkert även för att få extra stadga i sidled. De finns beskrivna kort i Banläran från 1916.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |