Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-13, 12:27   #1
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Spöket ger inte upp!!!

Mina problem med att sammanfoga DEM-kartor fortsätter – och huvudvärken tilltar. Hela tider påstår Trainz att konflikter finns, vilket jag inte kan förstå.

Jag fick hjälp av Bengan tidigare för att sammanfoga en DEM-karta med befintlig bana. Att DEM-bygga vidare gick inte till följd av konflikter. I det läget avslutade jag den banan, som i fortsättningen få gå som en särskild route, och beslöt göra en nysatsning.

Jag började med att ominstallera och patcha Trainz 2009 vers. 3.3. Skapade en ny route med unikt namn. Lade till en ny DEM-karta, vilket lyckades efter visst besvär. Den tredje kartan går inte att få in. Merge route svarar bara att en eller flera konflikter består. Jag har försökt att byta namn på den nya banan genom Spara som. Trainz vägrar att acceptera det nya route-namnet. Någon ny route dök inte upp i Content.

Jag har hela tiden efter ominstallationen varit ytterst noggrann med att använda unika namn. Byanamnen utefter banan börjar tryta.

Hur bär man sig åt att byta namn på huvudbanan, alltså routen? Vad jag kan göra mer begriper jag inte. Vad jag dessutom inte begriper hur konflikter kan bestå trots ominstallation av 2009 och användandet av unika namn.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 13:57   #2
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Jag lider med dej, Nisse.

Det här med att konflikter och fel består, trots en ominstallation, beror troligtvis på att det/dom ligger kvar i localmappen från den gammla installationen, som du förmodligen har kopierat över till den nya inst....eller?

En fråga, innan du nyinstallerade Trainz, avinstallerade du ALLT som hade med Trainz 2009 att göra från hårddisken (förutom localmappen såklart, som du måste kopiera och spara, helst på en annan hårddisk/partion)?
Gammal 2011-11-13, 14:27   #3
Nils Blid
Medlem

Standard

Lokalmappen är ännu inte installerad. Inget i hårddisken vad jag minns förutom HOG-mappen - alltså programmet som översätter Radio Mobile till Trainz. Kommer inte ihåg om jag tömde mappen före eller efter installationen.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 15:46   #4
baloo406
Medlem

Reg.datum: Mar 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Jag har försökt att byta namn på den nya banan genom Spara som. Trainz vägrar att acceptera det nya route-namnet. Någon ny route dök inte upp i Content.

Hur bär man sig åt att byta namn på huvudbanan, alltså routen? Vad jag kan göra mer begriper jag inte. Vad jag dessutom inte begriper hur konflikter kan bestå trots ominstallation av 2009 och användandet av unika namn.

Nisse
Hej Nisse, det verkar ha gått troll i ditt trainz.
Vad som händer med din bana vid merge vet jag inte. Men vad det gäller byta namn på huvudbanan, så kanske jag kan hjälpa dig.
När jag skall byta namn på route jag har som huvudbana. Så gör jag det CM. Jag klonar den. Sen ändrar jag i configen, Namn på routen. Den får ju ett eget kuidnr vid kloning. Själv gör jag så här när det skall provas något nytt, som man inte riktigt vet hur fungerar eller vilket resultatet blir.

Det skall väl gå att göra som du skrev också med "spara som" men det brukar inte fungera så bra för min del hellre.
Gammal 2011-11-13, 16:52   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Vet inte, om min metod är rätt eller fel.

Men jag byter inte namn, vid själva mergningen.

Jag gör så här (se bifogade bilder) och har inte stött på något problem än iallafall, när jag har mergat ihop mina DEM-kartor.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0003.jpg (149.3 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0004.jpg (155.8 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0005.jpg (129.3 KB, 112 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0006.jpg (140.6 KB, 110 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0007.jpg (150.4 KB, 110 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0008.jpg (159.9 KB, 110 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0009.jpg (142.8 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0010.jpg (153.9 KB, 110 visningar)
Gammal 2011-11-13, 16:53   #6
Bengan

Standard

Fortsättning från föregående post.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0011.jpg (153.6 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20111113_0012.jpg (199.5 KB, 112 visningar)
Gammal 2011-11-13, 19:10   #7
Nils Blid
Medlem

Standard

Det här blir intressant.

Bengan, hedersknyffeln: Du har väl kvar de välgjorda bilderna. Benkegbg och jag har då och då pratat om att vi måste ha en Merge-manual. Vi har aldrig kommit till skott. Du har gjort den. Bussig,spara bilderna - jag tror att jag aldrig sett en sån bra serie (LAn mfl får ursäkta).

Nisse
Gammal 2011-11-13, 19:48   #8
Bengan

Standard

O.B.S.

Har aldrig läst manualen till Trainz, under alla mina år. Får fortfarande, en massa bra tips här på forumet. Om olika funktioner, som jag inte har kännt till.

Så det här med Merge i TS2009/10, det är bara något som jag har provat mig fram till och som har fungerat bra för mig, så här långt iallafall. Om jag har gjort rätt eller fel, det vet jag inte. Så jag kan inte utlova, att det inte blir några andra följdproblem senare, genom att göra på detta sätt.
Gammal 2011-11-13, 20:58   #9
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Hej !
Jag har följt korrespondensen ovan och det som du gjort, Bengan, är helt okay. Det stämmer ungefär med vad jag själv brukar göra. Skillnaden är att jag döpt om den nya mergade banan medans du har deletat lagret.

Nils: Beträffande bilderna så kan man lätt kopiera dessa (och alla andra) här från forumet. Jag högerklickar på bilden och väljer "spara...". Om Bengan ger sitt medgivande, att vi använder hans suveräna skärmdumpar, så fixar vi lätt ihop en liten manual. Alternativet är att jag (eller du) själv tar skärmbilderna. Sedan har jag PhotoShop och InDesign i burken så det är enkelt att sätta ihop något.
Hälsningar
Gammal 2011-11-13, 22:36   #10
Nils Blid
Medlem

Standard

Bollen över till dig, Bengan. Får vi stjäla dina suveräna bilder så snickrar vi ihop en manual.

Nisse
Gammal 2011-11-14, 04:24   #11
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bollen över till dig, Bengan. Får vi stjäla dina suveräna bilder så snickrar vi ihop en manual.

Nisse
Inga problem, bara att köra på.
Gammal 2011-11-14, 19:45   #12
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Verkligen välbehövligt med en manual över hur man "mergar routes". Jag stod inför samma problem när jag gjorde LBB, och löste det med intuition, men en bra manual med förklaringar till "varför" vore bra. Du, Nils, är ju en utmärkt pedagog har jag märkt av dina tidigare alster!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:32.