Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-12-29, 11:29   #5
Srj28
Senior Member
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 571
Standard

D loken fick stålkorg 1936, då man upptäckte att fukten trivdes väldigt bra på träkorgarna, och som följde till att träet mörknade.
El F loket kom till därför att D loken var rätt så nerkörda och att man höjde hastigheten på stambanorna. Man projekterade först ett koppelstångslok,men fann att koppelstängerna inte kunde hålla för sådana stora påfrestningar. SJ sökte sig därför utomlands för att leta efter ett lämpligt lok...
Man fastnade för Deutsche Reichbahn Geschellschafts ellok E 18 och E19. Dessa hade hålaxeldrift och kunde utan problem klara upp till 130 km/h.
SJs styrelse bestämde sig för den typen av lok, och 1945 rullade F 691 ut från Nohabs verkstad i Trollhättan.

Björn N
Srj28 besöker inte forumet just nu  
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009