|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
normalspår_sj.jpg
Vad är detta? Normalspår på DONJ? Nej - det är SJ som är ute och provkör linjen Storvik - Ockelbo (som slutar cirka 7-8 km söder om Ockelbo i vår verklighet). Men vad sjutton har stallförmannen egentligen satt som dragare? SJ's pampigaste persontågsånglok framför godsvagnar?? Detta kan leda till löneavdrag.... I övrigt så kan jag meddela att vissa justeringar av linjen till Höstfäbodarna är av nöden - jag hade inte läst profetens (Rolf Stens) ord ordentligt och glömde därmed bort ett antal sidospår mm. Gudskelov finns viss vägledning även på nätet och inte enbart i böcker: http://www.historiskt.nu/smalsp/donj...n_nyabron.html PS. Tack lan och korvtiger för lok och vagnar. Spåret är av McGuirels tillverkning och jag är skeptisk till om det har rätt färg mm men det hade inbyggd banvall vilket jag ville ha då jag råkar veta att denna bana har en fin och ordentlig banvall - till skillnad från DONJ. Senast redigerad av spyfrog den 2011-12-21 klockan 23:23. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
De måste vi ju ha på DONJ, treskensspår alltså. Sträckan mellan Ockelbo och Wij kräver det.
Jag tänkte ut en ide om hur det skulle göras med dubbelspår fast en mesh där de två olika spåren ligger så att säga i varandra. Men någon hade redan tänkt ut detta för länge sedan upptäckte jag. Detta är Elvenors MAN6 spårpaket jag provar. Det blir lätt att göra ett DONJ treskensspår som passar till våra övriga spår och bilderna visar att det mesta fungrar jättebra. Men det finns ett problem, då en normalspårsvagn och ett smalspårslok står på olika spår så kan de inte koppla utan kör rakt igenom varandra. DONJ hade ju en hel del transporter av normalspårsvagnar från Ockelbo till Wij och tilbaks. Då använde de en normalspårig kopplingsvagn se bild. Då inställer sig frågan, är det helt omöjligt att scripta en vagn som rör sig på två spår samtidigt. Hm, det tål att tänka på.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-01-16 klockan 22:14. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Korvtiger har gjort en variant på treskensspår som, vad jag vet, fungerar!?
Var länge sen jag använde det men Korvtiger kan säkert komplettera!
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Stämmer, men den fungerar på samma sätt som Björn beskriver, två separata spår, bara ihopflyttade, så ett normalspårigt lok och ett smalspårigt kan köra rakt igenom varandra, utan att någon händer. Verkar dock inte vara någon som använt mitt treskensspår, beror det på att folk inte förstår hur det fungerar, eller för att treskensspår bara råkar vara ett trist ämne?
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
Hej Korvtiger
Jo... lösningen med en separat skena som man skall placera ut var i alla fall lite svår för mig att förstå och jobba med. Elvenors modell är lite primitivare, eller i alla fall inte lika generell, men jag mig förstod lättare på den. För DONJ så är tjusningen att skapa treskenspåret så det visuellt passar ihop med vårt spårsystem så gott det går. Sedan hör ju treskensspår ihop med en pass svunnen tid att det kanske inte är så många som bygger banor med både normal och smalspår. Fast jag hävdar ju förstås att det ligger en särslild tjusning i det. Basvarianten blrtreskenspår så att det ser rätt ut på den delan av banan. Men scriptning, ack det måste gå att få till
__________________
MVH / BjörnL |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Får vi mera primitiva rallare sticka emellan här med en kort fråga:
Vad gör jag för fel här då med min övergång? Jag antar att jag inte räknat med banvallen men samma problem uppstår på rälsen utan banvall. banvallsproblem.jpg Hur högt över "marken" skall en övergång hänga för att inte hamna under rälsen? Räls hänger väl i default läge 200mm över marken så är det isf så att undersidan på övergången skall ligga på 200mm över basplanet? |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Det går att fixa om man bygger om alla fordon till smalspårtyperna så att de går "bredvid" den fysiska mitten visuellt sett. Då får du på treskensspåret att normalspåriga lok går som vanligt i mitten och smalspåriga går fysiskt sett på samma spår, men då loket är visuellt förskjutet i sidled så ser det ut som om det följer treskenan. Sedan så får man ju problemet om man vill vända en av smalspårsvagnarna, då kommer den att gå bredvid spåret, på fel sida och hänga i luften... Inga tenderlok här inte som skall vändas.
Genomförbart, men knappast praktiskt, inte praktiskt någonstans skulle jag vilja säga. Jag tror att den som jag kör på nu är det närmaste en realistisk treskena man kan komma i nuläget. Andra varianter lämnad bara massor av extra arbete, special-special vagnar och lok samt spår och dessutom kommer du inte runt problemen med att visuellt förskjuta lok och vagnar i sidled. Som det ser ut nu så fungerar det utan massor av extra arbete, bara det att normalspåriga och smalspåriga fordon inte interagerar med varandra, men det är nog något man kan leva med i jämförelse med allt trassel den andra varianten skulle kräva.
__________________
-k- |
|
|
|