Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-01-02, 23:59   #166
ekankal
Veteran

Reg.datum: Jun 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Saab är dött (läs Trainz)

Oj oj vilket svammel
Jaa, vilket jävla svammel.
Kan du inte behålla dom där barnsligheterna för dej själv?
Gammal 2012-01-03, 01:14   #167
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Jaa, vilket jävla svammel.
Kan du inte behålla dom där barnsligheterna för dej själv?
Hehe
Jag sa ju att det bara var svammel, av högsta rang, bara en dum grej jag kom på,
jag skäms

Senast redigerad av Hawk den 2012-01-03 klockan 02:25.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-10, 20:57   #168
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

Ja, då var C3d på spåret.
Nu skall texturer göras och lite smådetaljer fixas, taket bland annat och passagerarna kollas. Därefter blir det C3e, vilken lär gå väldigt fort, det enda som skiljer dem åt är nämligen att -e har två toaletter, en i varje ändå istället för en som i C3d. Därefter blir det C3g, går nog också rätt fort, korgen är identisk så när som på fönster placering, -d och -e har två små fönster på ena sidan och fyra på den andra (jämför denna bild med den tidigare rendern), medans C3g har två per sida. Sedan har C3g små vestibuler innanför gaveldörrarna då de användes i Norrland och dessa små utrymmen användes då för att inte dra in så mycket kalluft och snö in i vagnen. Lite som en luftsluss.

Gammal 2012-01-15, 01:21   #169
korvtiger
Medlem

Standard

Så då var C3d och C3e fullständigt klara med alla texturer och allt.

Det går undan på järnvägen, skulle man kunna säga.

Ska se om jag lyckas få klar C3g tills imorgon (eller idag snarare...)
Gammal 2012-01-15, 01:33   #170
ekankal
Veteran

Standard

Tjuusigt, "finsnickar'n" .
Gammal 2012-01-15, 05:03   #171
andreas_92
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Ser bra ut!

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 19:57   #172
korvtiger
Medlem

Standard

Vafalls? Boggier igen? Skulle han inte bygga tvåaxliga vagnar? Jooo..., och det kommer han att fortsätta med, eller tja, egentligen 4-axliga. Eller 3 axliga. 1 och 1/2 kanske? Nae, vi får se vad det blir av't.
Gammal 2012-01-16, 20:49   #173
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg

Vafalls? Boggier igen? Skulle han inte bygga tvåaxliga vagnar? Jooo..., och det kommer han att fortsätta med, eller tja, egentligen 4-axliga. Eller 3 axliga. 1 och 1/2 kanske? Nae, vi får se vad det blir av't.
Det var det mest superba i boggiväg jag sett, jag tänker inte fråga om polygonantal, det gör säkert andra men jag gissar på något över 1000 !

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-16, 21:03   #174
korvtiger
Medlem

Standard

Över 1000 stämmer väl... Fast du är ändå en rätt bra bit från sanningen, 3600 ungefär räknade jag ihop nyss... Sedan ska det väl till 2x 12k faces vagn till det också + två lösa axlar á 474 polys. Lär väl landa runt 28500 faces eller så. Oups!
Gammal 2012-01-16, 21:20   #175
ekankal
Veteran

Standard

Citat:
Med tanke på vagnarna som är på G, så torde det väl vara en broder-Jacob ?

Instämmer med Lennart, förb*nnat snyggt (som vanligt) .
Gammal 2012-01-16, 21:30   #176
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:

Ser att du gått ifrån snickeriverkstaden och gått in i plåtverkstaden tillfälligtvis.... snyggt!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-17, 20:55   #177
korvtiger
Medlem

Standard

Japp, mycket riktigt är det bröderna Jacob som är under byggnad. Denna vagnstyp är något som bildar en del grubblerier om hur definitionen av en vagn lyder. Är detta en eller två vagnar? Har varje vagn 2, eller 4, eller 3 eller hur många axlar? För er som grubblar kan jag berätta att detta på bilden är en vagn och den har 4 axlar. Litterat är CC2.

SJ testade detta 1931 genom att bygga ihop två C3 vagnar med den så kallade Jacobsboggien mellan sig. Anledningen till detta var att ge vagnarna lite av boggievagnarnas godare gångegenskaper och lägre slitage på rälerna. Resultatet visade sig mycket lyckat och mängder med C3d och C3e vagnar byggdes ihop mellan 1931 och 1939. Antalet vagnar (á 4 axlar...) var totalt 53 stycken.
SJ lät även bygga ihop de första 4 st CC2 vagnarna till 2st CC4, alltså fyra stycken C3x-enheter med tre Jacobs-boggier(8-axlig vagn ). 2 till CC4 vagnar byggdes ihop, men dessa blev med tiden för otympliga då de ju ej kan kopplas isär, så de delades 1939 till CC2: or, 8st. Dessa hade jag inte tänkt att bygga.
Gammal 2012-01-21, 10:49   #178
gp3119
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

1) Jag hudrar bara om när kommer vagnarna som du gör just nu?
2) jag ventar bara när dem kommer bara.
3) Jag har lok till dem hära vagnarna.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-30, 17:55   #179
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Usch, detta tar emot, att komma med kritik på dessa tjusiga vagnar. Men då Korven är en pedant i sina byggen och troligen vill ha dom helt perfekta. Så får jag väl komma med denna upplysning, fast det tar emot.

Upptäckte precis, att hjulen är lite bredare på CC2, C3d, e & g. Än vad dom är på boggievagnarna. Kollade även igenom dom andra vagnarna och det är samma sak med F1, N3 & NN3. G-finkorna OK och likaså Jacob + boggievagnarna. Inte för att det syns direkt, om man nu inte närstuderar det hela.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20120130_0002.jpg (46.1 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120130_0003.jpg (48.4 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20120130_0004.jpg (52.9 KB, 90 visningar)
Gammal 2012-01-30, 19:23   #180
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Usch, detta tar emot, att komma med kritik på dessa tjusiga vagnar. Men då Korven är en pedant i sina byggen och troligen vill ha dom helt perfekta. Så får jag väl komma med denna upplysning, fast det tar emot.

Upptäckte precis, att hjulen är lite bredare på CC2, C3d, e & g. Än vad dom är på boggievagnarna. Kollade även igenom dom andra vagnarna och det är samma sak med F1, N3 & NN3. G-finkorna OK och likaså Jacob + boggievagnarna. Inte för att det syns direkt, om man nu inte närstuderar det hela.
Har just upptäckt samma sak! Varför inte Korvtiger använder betatestare vet jag inte men sånt här är ju som gjort att upptäckas av t.ex. Bengans örnblick! I och för sig skitsaker men jag vet att Korvtiger är perfektionist så han kommer säkert att rätta till detta framöver.

Jag vet också att efter denna kraftuttömning så behöver nog korvtiger gå i ide ett tag, om nu tigrar går i ide, det kanske bara är björnar

Detta är typisk för oss byggare, vi blir "hemblinda". Otaliga gånger har korvtiger upptäckt sånt här på mina lok och vagnar men på sina egna alster har man så mycket annat att tänka på att han kanske glömmer småsakerna.

Men förbaskat fina vagnar är det!!!

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.