Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-09, 22:18   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Idag har jag försökt plana ut backen strax väster om Brattfors till 2% lutning...
Något som skulle visa sig vara svårt då det är underligt hur "apply gradient" knappen funkar - den tycks funka på vissa delar av splinen men när jag försökte använda den på en annan bit så blev det en lutning som gick neråt och inte uppåt (oavsett om man satt - eller + framför) vilket ju inte var rätt...
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 22:31   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

denstoraskärningen.jpg

Utjämningen till 2% lutning vid Brattfors innebär stora jordarbeten... det är banne mig inte lätt att få upp ett tåg runt 10 meter. Förhoppningsvis skall gamla hederliga nr 2, Uppland, kunna ta sig fram här efter att linjen plattats ut till mer realistisk lutning ifrån dagens lastbilslutning.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 23:03   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Pga vårt älskade misspass har vi nu fått något som kan liknas vid Grand Canyon vid Brattfors.... riktigt så minns jag inte stället. Här behövs nog stora landskapspenseln tas ut för att jämna ut lite...

grand_canyon_brattfors.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-13, 23:44   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Spyfrog: Har du lagt upp banan på en bank före och efter skärningen? Sånt jämnar ut. Överskottsmassorna skall väl placeras någonstans.

Jag håller med dig om lutningarna. Man får väldigt tveksamma värden i bland - och sedan, som du skriver, tycker Trainz om kasta om plus till minus. Dock kan på korta sträckor högt promillatal accepteras. Citytunneln i Malmö klättrar 30 promille från tunneln och ut.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-14, 15:48   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Spyfog

Ja det blir nog till att smeta med stora spateln på smma sätt som vi kommer att behöva göra vid Linghed.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 19:15   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard DONJ:s vagn och lastvikt suger

Hej

Jag har kommit fram till DONJ:s vagn och lastvikter är helt fel.

Om vi bygger våra vagnar av 4 tums blyplåt och lastar vikter som 20 fots containers (nästan) på dom så är det inte kosntigt om våra lok inte orkar.

Så nu håller jag på at göra om vagnvikter och produkternas viketer för att få en vettigare tågvikt. Ja Spyfrog, du hade rätt. Vi får fxa en egen DONJ lumber för sågverket att producera för Aurans Lumber är för tung den med.

Mina treaxliga vaganr väger numera 5 ton alt 5,5 ton mot tidigare 7,5 till 8 ton och de lastar numera ca 6 ton istället för 14 ton. Det gör lite skillnad det.

Jag har provkört lite i Linghed med ett mera tillfredställande resultat än tidigare.

Det snyggaste av allt är när loket börjar slira i backen, det stannar inte bara utan det tjuter, stånkar, skriker och slirar.

En lösning på det är ju at öka friktionen mellan lok och spår i engineconfigen men jag tror inte jag vill.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Namnlöst-1.jpg (156.7 KB, 132 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 17:13   #7
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Vad händer på DONJ

Hej igen

Jag tänkte bara berätta att No 5 Norrsundet nu äntligen! är på väg upp på DLS.

Att få upp vagnar och lok på DLS har varit mycket svårare än jag någonsin trodde on det har sysstelsatt mig många veckor nu.

Problemet har med hur DLS följer script vid uppladdning och vill se att alla script som ett lok eller vagn hänvisar till faktiskt finns på DLS innan den accepterar uppladdningen.

Det är inte som en en vanlig länknig till en KUID, det går ju att ladda upp en asset som hänvisar till KUIDer som inte finns på DLS. Men med script är det tji.

Men med Svenolofs och LAns hjälp är det löst nu.

I väntan på detta har jag detaljerar No 2 en smula mer.

Det finns nu verktygslåda, oljekanna, domkraft och antingen öppen eller stängd gnistfångare som man kan välja att visa eller ej.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg no 2 detaljer.jpg (109.3 KB, 113 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009