![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
![]()
Rälsförhöjning förekommer iprincip i alla kurvor med anledning av:
Komfort Fordonet kan välta Fordonet kan klättra över ytterrälen Samt att spåret kan förskjutas i sidled. För den totalt ointresserade anordnas rälsförhöjning enligt: h=V^2*1500/R*9,81*3,6^2 Där hastigheten är i km/h tack vare 3,6^2 i nämnaren, 1500 är spårvidden i normalspår grovt förenklad. R, cirkulärkurvans radie och 9,81 är gravitationskonstanten. Vi kan även härleda det här till 11,8*V2/R så blev det genast mycket enklare. Dock så är växlar "alltid" i rakspår. Detta blev vääääldigt OT men nu kanske alla känner sig lite visare en fredagkväll...
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse Senast redigerad av Basse den 2012-02-24 klockan 22:43. |
![]() |
![]() |