![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Känner att det kanske behövs en ny tråd för detta projekt, den gamla "Missfoster ur Ketchupflaskan" var ju inte direkt rättvisande. Så framöver postar jag framstegen (?) här.
Den gamla tråden finns ju ändå kvar här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32152
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Hej Lan! Du borde också göra en version av C2 som de började se ut mot slutet då de bara gick som mellanvagnar.
![]() Enda skillnaden är i princip att man täkt för ena fönstret på hytten. I vissa enheter tror jag man även tagit bort körutrustning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja den är ju fullt görbar vad det lider.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Sticker emellan med ett experiment att göra "riktiga" texturer som kan användas som bas för ommålningar. Idén med minimaps var sprungen ur ren lättja, man slipper UWV-mappning! Nu fick jag jobba betydligt mer för att få till C5, den sk. Silverpilen, ej att förväxla med det senare soptåget. C5 hade aluminiumkaross för att minska vikten (?) och underhållet (?)
Detta öppnar upp för ytterligare varianter. Egentligen hade C5 släta dörrar och kanske får det när, och om, jag orkar. Sen får den väl den ligga till grund för C4 m. fl. Vi får se hur länge intresset för Stockholms "undre värld" håller i sig ??? Tycker jag lyckats ganska bra med aluminiumkarossen ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
|
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() Måste väl vara mödan värt att mappa en fin modell riktigt, annars ser det bara ut som en enfärgad "plastbit" (och tyvärr alldeles "platt å slätstruken" ut), oavsett hur fint man har modellerat själva modellen. En riktig texture är ju som lacken på en bil, det som verkligen sätter pricken över i:et (tänk en ny Ferrari i fleramiljonerkronors-klassen, som bara är målad i rostbrun grundfärg, skulle ju se ut som vilken rishög som helst, HAHA) Sagt av en som knappt kan bygga i 3D själv, men som har kronisk allergi mot sk minimaps ![]() ![]()
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2012-03-30 klockan 20:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack för all positiv förstärkning! Det sporrar. Jo då Bengan, C5 hade släta , utanpåliggande dörrar och kommer väl att få det så småningom? Men man måste börja i nån ände och nu blev det texturerna först och så kommer mesherna sen.
Ekan, detta med minimaps är inte så dumt om man vill slippa tjôt om ommappningar, men jag håller med dig, lite jobb med "riktiga" texturer ger en snyggare modell ![]() Så nu blir det väl att omarbeta C1/2/3 till "Riktiga" texturer, sen C4 "und so weiter".
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]()
Bara en "jobbig" tanke, alla vagnar i "tuben" har Westinghose-koppel bortsett från C20-orna
Kul att dessa är på G dock, har verkligen sett fram emot dessa! Kommer du enbart arbeta på C1-C5 eller även uppåt i typerna?
__________________
X2an! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Projektet sväller ut och omfattar nu även C13-14. Men vi får se hur långt min energi och mitt intresse räcker !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Tänk på att C4 och uppåt bara har en hytt och går/gick i par.
Om du väl kommer igång kommer det gå grymt. C6 är ju i princip C4 fast med annan hytt. Andra generationens Cx såg ju alla nästan likadana ut bortsett från fönster, inredning och målning. Senast redigerad av GBSF den 2012-03-31 klockan 01:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Visst är han väl värd en applåd!!! ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
|
![]() Citat:
Jag kan själv inte alltför mycket om dessa gamla typen, även om man åker C6 nästan varje vecka. C20-orna har Scharfenbergkoppel om inte jag har fel. Och mycket riktigt, de är (antar jag) amerikansk inspererade, då även de flesta amerikanska tunnelbanor har Westinghouse-koppel. Du kan kolla upp det om du vill, själv hittar jag inte så mycket fakta.
__________________
X2an! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Här ser du, Bengan, att även en obotlig syndare kan nå bättring!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |