![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
|
![]()
Riktigt snyggt Lan! Hoppas du kommer att fortsätta med projektet!
![]()
__________________
Henrik.V |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Snyggt Lennart.
Kollade upp lite fakta i diverse böcker om tunnelbanan. Som X2an skriver om kopplet, så stämmer det med Westinghouse-koppel + att mycket annat var hämtat därifrån, så som motorer och annan elektriskt utrustning, men SL (SS) ville se mer inhemskt och lät ASEA ta över den elektriska biten efter ett tag. Dom första 20 C1-vagnarna hade amerikansk planlösning, med sofforna närmast dörrarna placerade längs med korgväggen. C5-vagnarna byggdes i endast 8 ex och byggdes av Hägglunds i Örnsköldsvik, som gärna ville etablera sig som tunnelvagnsleverantörer också och inte enbart vara tillverkare av busskarosser. Kravet från SL (SS) var. Att vagnarna inte fick väga mer än C4-vagnarna (23 ton) som dom hade lyckats pressa ner C4-vagnarna till. C2-vagnarna vägde 30 ton. Hägglunds lyckades få ner C5-vagnarna till 20 ton. Korgstommesidor och bottenram hade samma stålkvalité som C4. Medans tak och vagnsfronter tillverkades i aluminium och vagnkorgens sidor utvändigt kläddes med sickade aluminiumplåtar och därigenom blev hela vagnens yttre helt utfört i aluminium.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack Bengan, då får vi ändra mass till 20000 så får vi se om den får bättre acceleration!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...märkte jag försent att jag byggt en 80-talsvagn
![]() ![]() ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
|
![]()
Helt sjukt snyggt Lan! Cred till dig!
Glöm inte att Andra generationen Cx och C4/C5 bara har en hytt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Medlem
|
![]()
C2 = check, C3 = check, C4 = check, C5 = check, C6 = check, C14/15 = check, humor = check! Ja, du Lennart, du är ju bara för fantastisk!!! Keep ut up!!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Vad har du gett dig in på nu. På det här sättet, så blir det bara mer och mer jobb för dig. En liten kjol i nederkant, strömavtagare på taket och en extra strålkastare vid skyltskåpet. Så vips, så har du något som påminner om Saltsjöbanans vagnar, men tyvärr ej dom i teak. http://www.bostream.nu/jan.backstrom.../IMG_1908b.JPG Jaja, men snyggt blir det iaf. ![]() EDIT: Glömde bort mittdörren, som inte finns på Saltsjöbanan.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2012-03-31 klockan 20:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag bygger för mitt eget nöjes skull och C-vagnarna följer inte alltid originalen men det får ni stå ut med. Hytt i ena eller andra änden, öppningsbara fönster på C14, Westinghousekoppel m.m. kan ni glömma! Dessa vagnar är mer träningsobjekt för mig för att se vad man, och hur man, kan modellera på en "ketchupflaska". Så "What you see is what you get" och jag tänker inte fördjupa mig mer i tunnelbana eller roslagsdito efter detta. Bara så ni vet
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Alltså, nu blir det ju snart problematiskt här.... med alla de här fina tunnelbanevagnarna vill man ju nästa använda dem. Men hur sjutton blir det med realismen om man anlägger en tunnelbana i Ockelbo??
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Det ena gav det andra under bygget så det blev en C4 och en C13 också.
Nu skall bara det mödosamma konrollerandet av att allt fungerar och sitter rätt göras. Vagnarna har Scharfenbergkoppel eftersom det ingår i STL NG-koppel. Om nån kan komma upp med en ordentlig bild eller ritning på ett Westinghousekoppel så kan jag snickra till ett och införliva med boggin så att ser bättre ut i snäva s-kurvor. I den här serien av vagnar ingå alltså C1, C2, C3, C4, C5, C13 och C14. Möjligen stukar jag till hytten så den blir mer lik en tunnelbanehytt, vi får se?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |