![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Lennart: Jag har skickat över ritningarna till Björn. Han lämnar dom nog vidare till dig - på min uppmaning. Vad jag minns av kolbryggan så drog loket upp tippvagnarna och släppte ner dem. På det viset behövde snåla Nynäsbanan inte investera i SJ:s bromssystem för tippvagnarna.
Korvtiger: Bra bidrag, tippvagnarna finns inte med i ritningen. Och vatten till loken, jag tackar. En kolbrygga har jag väntat länge på. Ser framemot med spänning. Nisse |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]()
Hej Lennart Nisse och Korvtiger
Lennart, det ser verkligen bra ut så här långt. Jag sänder över Nisses material i morgon. Korvtigers ritning känns väldigt riktig för jag har foton från Jädraås hytta på en liten kol/malm(?) vagn som ser närmast exakt ut sån. Gissar att det var standardvagnar för 600 mm spår. Sänder över fotona också. Korvtiger, vattenhästen är väl industry enablad med lastanimation? Det låter väldigt lovande för det var ju det jag aldrig fick till med mina vattentorn. Här kan jag kanske få lite idéer.
__________________
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-04-03 klockan 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vattenkastaren kommer att kunna lasta vatten på loken, ja! Men den kommer att se lite speciell ut, med ett nytt sätt att konfigurera det hela för att få så fria händer som möjligt och för att det skall bli så flexibelt som möjligt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Med lite hjälp från BjörnL och korvtiger går jobbet framåt. Kolbryggan har blivit en industri och tippvagnarna börjar ta form.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ser mycket bra ut. En undran: Du har staket runt om. Hur tömmer man vagnarna? Hur bärs anläggningen upp; med träbjälkar eller järnstolpar? Svårt att se på bilderna.
Går det att lösa transportfrågan? Alltså en wire eller rep kopplat till tippvagnarna och via block till loket. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vagnarna tömdes i rännor som i vissa fall var uppfällbara.
Anläggningarna var uppbyggda av trä- eller järn(då oftast av kasserade räler)-stöttor med ett däck av trä och staket av järnprofiler eller gjutjärn. Animationen mellan lok och tippvagnar kommer inte att kunna återskapas i Trainz.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Hej Nisse och korvtiger
Här kommer en bild från blender. Staketet är gjutjärn med en öppning vid kolrännan. Stommen har jag gjort av I-balkar. Att göra stommen av räler är nog rätt men jag tyckte det blev svårt med sammanfogningen av stolpar och snedsträvor. Tippvagnarna drogs upp med någon form av vinsch. På ritningen ser man wire och en del block där wiren gått. Jag har inte klurat ut hur det fungerade. Jag tror inte loket användes för att dra kolvagnarna. Hur mycket som går att animera har jag ingen aning om. Det blir ett lärorikt projekt bara det. |
![]() |
![]() |