![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Med lite hjälp från BjörnL och korvtiger går jobbet framåt. Kolbryggan har blivit en industri och tippvagnarna börjar ta form.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Ser mycket bra ut. En undran: Du har staket runt om. Hur tömmer man vagnarna? Hur bärs anläggningen upp; med träbjälkar eller järnstolpar? Svårt att se på bilderna.
Går det att lösa transportfrågan? Alltså en wire eller rep kopplat till tippvagnarna och via block till loket. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Vagnarna tömdes i rännor som i vissa fall var uppfällbara.
Anläggningarna var uppbyggda av trä- eller järn(då oftast av kasserade räler)-stöttor med ett däck av trä och staket av järnprofiler eller gjutjärn. Animationen mellan lok och tippvagnar kommer inte att kunna återskapas i Trainz.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Hej Nisse och korvtiger
Här kommer en bild från blender. Staketet är gjutjärn med en öppning vid kolrännan. Stommen har jag gjort av I-balkar. Att göra stommen av räler är nog rätt men jag tyckte det blev svårt med sammanfogningen av stolpar och snedsträvor. Tippvagnarna drogs upp med någon form av vinsch. På ritningen ser man wire och en del block där wiren gått. Jag har inte klurat ut hur det fungerade. Jag tror inte loket användes för att dra kolvagnarna. Hur mycket som går att animera har jag ingen aning om. Det blir ett lärorikt projekt bara det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Man använde loken att dra upp vagnarna med, finns att läsa i Banläran(Band I) för de som äger ett exemplar av den. (men jag kan mycket väl tänka mig att man, i alla fall på de större anläggningarna, använde vinschsystem som inte var kopplade till lokomotivet)
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Jag har själv sett när loket drog upp tippvagnarna med handlastat kol. Efter tömningen fick tippvagnarna en knuff mot backen varefter loket bromsade vagnarna. Snåla Nynäsbanan körde med rakt spår upp och ner. Kolet tippaders utan krusiduller rakt ner i tendern. Har inget minne av att någon sprutade vatten för att hålla ner koldammet, men det verkar rimligt.
Konstruktionen passade snåla Nynäsbanan - ett block upptill och ett svängblock (fäst i en tapp) nertill och en lång tamp med en ögla i ena ändan. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Äljalt, Röke
Inlägg: 123
|
![]()
Jag funderar fortfarande på hur vagnarna drogs upp på kolbryggan. Loket användes tydligen för att dra upp vagnarna men hur katten drogs wiren och hur kopplade man på och av tippvagnarna??
|
![]() |
![]() |