![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Jag har själv sett när loket drog upp tippvagnarna med handlastat kol. Efter tömningen fick tippvagnarna en knuff mot backen varefter loket bromsade vagnarna. Snåla Nynäsbanan körde med rakt spår upp och ner. Kolet tippaders utan krusiduller rakt ner i tendern. Har inget minne av att någon sprutade vatten för att hålla ner koldammet, men det verkar rimligt.
Konstruktionen passade snåla Nynäsbanan - ett block upptill och ett svängblock (fäst i en tapp) nertill och en lång tamp med en ögla i ena ändan. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2011
|
![]()
Jag funderar fortfarande på hur vagnarna drogs upp på kolbryggan. Loket användes tydligen för att dra upp vagnarna men hur katten drogs wiren och hur kopplade man på och av tippvagnarna??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Lenfas
Ja det är inte gott att veta om man är född 50 år försent om en annan. Men jag skulle gissa att målet var att alltid ha det ena av de två extraspåren uppe på bryggan fyld med vaganar fulla med kol, det anda körde man nog in tomma vagnar på. Sedan var det nog en avsevärd del handkraft involverat. Jag skulle gissa att all manyvrering av vagnar på plant underlag skedde med muskelkraft. Nedfäden för vaganrna skedde nog också med guds försyn och tyngdlagens hjälp.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tippvagnarna för koltransport saknar ännu texturer men meshen börjar bli klar.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Hej Lennart
På din ritning kan man till höger nog se det jag beskriver hår tidigare. Upptill på bryggan blocket, nertill blocket i ledtapp. Man häktade fast ett rep/wire i de fullastade tippvagnarna. Repet/wiren löpte sedan uppför "backen", genom blocket och ner till blocket nertill och sedan till lokets krok. Hanteringen på bryggan är nog som Björn skriver. Muskelkraft gällde säkert. Snåla Nynäsbanan hade bara ett spår. Nerfärden gjordes inte på vinst och förlust. Jag har läst någonstans att SJ hade slirbromsar på tippvagnarna på en del kolbryggor. Det vanligaste var nog att man lät loket ta hand om nerfärden. Jag har redan reserverat fyra platser för din kolbrygga i den bangård jag bygger just nu. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Hej
Arbetet går sakta framåt. Jag vill kunna ha "tippkorgen" i två lägen enligt bilden. När vagnen är i Trainz vill jag med ett enkelt kommando växla mellan de olika lägena. Hur gör jag??? Jag vet var mittpunkten på "tippkorgen" skall vara i båda lägena och hur mycket den skall vridas runt y-axeln. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Arbetet med kolbryggan går framåt. Med mycket hjälp från korvtiger börjar allt se bra ut. Här är en bild en hjälpsam Nils Blid åstadkommit av läget idag.
Det är tur att vi har så hjälpsamma forummedlemmar. Utan hjälp hade kolbryggan troligen aldrig blivit animerad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej Lennart
Snyggt och spännade! Kan du berätta lite mer om hur animationen funkar och vad som triggar den dvs. scriptet?