![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
SVoyager och jag höll på med en sådan skylt. Jag minns inte hur långt vi hade kommit med den, men jag ska se om jag har den kvar. Vad jag minns så hade den rull-text och allt. Jag minns att jag gjorde tester av skript på den i alla fall. Ambitionen var att den skulle bli väldigt intelligent, då den kommunicerade med tågen (destinationskoderna).
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
om du rotar fram den så hjälper jag till med mesher och texturer o.a.
Har skickat dig det icke-fullt-så-intelligenta skyltsystem jag hittade till dig, så får vi se vad vi gemensamt kan få ut av detta. Kombinationen med stationsutropen är också en intressant bit av det hela. Jag har inte haft tid att titta på allt detta än men det är högintressant! Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
josu, du kan bidra med att plåta några olika skyltar och skicka till mig, det finns visst olika färg på lysdioderna (röd och gul har jag sett, finns kanske fler?). Har börjat analysera DB-skylten för att bygga en tunnelbaneskylt men vill gärna göra den som non functional MO-signal om det går, vi får se? En bild på DB-skylten med allt på fel ställen och hopplös att placera inuti en station eftersom den inte går att fånga när den väl är innuti stationen.
Ett glädjande besked: Fått klartecken av SVoyager att bygga om och till stationerna !!! Han hälsar till oss alla som jobbar med olika saker kring Tunnelbanan och önskar oss lycka till. Allt är OK bara vi anger SVoyager och compudoc som original authors!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Aaa nu jävlar har vi kommit väldigt bra till med stationerna och monitorn!!
![]() Fortsätt så vetja! ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
|
![]()
Skyltarna på u-bahn rutten kommunicerar ju med tågen.
Finns kanske något att lära sig av dom? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Finns det säkert, jag skall titta på det och hoppas Svenolov också får tid till det för detta är mycket intressant. Det vore ju kanon om man kunde få monitorer, stations- och tågutrop synkade via nån slags "manager", men det är lång väg dit!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Vad menar du med "non functional MO-signal"? Vilken del ska vara signal och vad är det som inte ska fungera som en signal?
Citat:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
taggen function "tracksignal" satte jag till "none" och då verkar det som den slutar interagera med andra signaler. Detta är inte noga testat eller dokumenterat men det fungerade på skyltarna och strömskeneramperna iallafall !?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Lite skräpp-bilder från Hallonbergen, på vägen tillbaks till garaget. Tyvärr så tog batteriet slut, så jag får väl ta en extratur dit igen.
Kanske en av dom enklaste, med tanke på texturer. Då allt mer eller mindre är en massa svarta streckgubbar och olika djur i barn-anda, sen lite penseldrag med lite färgglada färger. Så där kan du kladda lite på frihand, precis som du vill. För inte behövs väl stationerna vara 100% efter verkligheten, räcker väl med att dom bara påminner om varandra. Men jag vet inte hur petig du vill vara. Har klivit av sista vagnen vid Hallonbergen i riktning mot city. Finns bara en uppgång på stationen och den ligger norrut eller nordväst. Är tre spår vid stationen. En plattform, med spår på båda sidor och en singelplattform. Plattformen med två spår, där går det vänstra in mot city, den högra används väldigt sällan. Ett försök till en enkel beskrivning. Spår, plattform, spår, bergvägg, spår, plattform. Bergväggen är ungefär 3/4, lucka på 1/4 (så att man ser in till den andra plattformen), bergvägg 3/4, lucka 1/4, bergvägg 3/4, lucka 1/4, bergvägg 3/4, tunnelmynning = Tunnelmynning, bergvägg, lucka, bergvägg, lucka, bergvägg, lucka, bergvägg, tunnelmynning. Spåret på singelplattformen går mot Akalla. Väggarna är ej släta, utan knöliga. Från plattformarna, så får man gå upp eller ta hissen till nästa plan, där det går en gång över alla 3 spåren. I en änden finns rulltrappan upp till Hallonbergens Centrum och i andra änden av gången, kommer man ner till singelplattformen. När man går i gången, så ser man plattformarna till vänster, om man är på väg ner till plattformarna. Tittar man istället till höger, så är det en liten öppning in mot tunneln vid varje spår. Så vid bygge av ny station, så bör du fortsätta en bit med varje tunnelrör en bit in i tunneln, så att det är en liten öppning. Så att man inte kommer in i tunneln direkt, vid plattformens slut. Näe, blir nog bättre, att du ställer frågor, när sådana dyker upp för dig. Har packat ihop lite bilder i en rar-fil här, på min Dropbox. http://dl.dropbox.com/u/24531880/Bl%...llonbergen.rar
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Jag har hittat mina skript på stationsdisplayerna och dom bygger på klassen trackmark. Dom kan direkt känna av om ett eller flera tåg är på väg och räkna ut hur lång tid det kommer att ta innan ankomst. Dessutom så är displayen knuten till en "station manager" som kan tala om på vilken sida plattformen är, styra på/avstingning manuellt eller automatiskt, känna av tåglängd, mm. En del funktioner använder det svenska signalsystemet, som även medger ett komplett signalsystem för tunnelbanan. Ett signalsystem för tunnelbanan har varit med i planeringen ända från början. Dessvärre har jag inte hittat 3D modellerna som SVoyager gjorde, men dom finns nog på en äldre dator, alternativt en hårddisk, som numera är arkiverad i Sverige.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
jag har tittat på mcq's DASY (eg. DAISY = DAtoriserat InformationsSYstem) och det verkar vara enkelt uppbyggt, tyvärr analog klocka men det går kanske att fixa en digital ? Jag har även snickrat till en ny monitor som mer liknar tunnelbanans. Sen är bara frågan hur det skall skriptas ? Det blir vär en blandning från de två kanske?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Wobblat runt lite med Monitorn idag, utan några direkta framgångar, men, det går förmodligen att lösa!? Basen är en mesh som jag vill ha som "non functional MOsignal" med en eller flera texture-groups bland vilka man kan välja linjer, destinationer m.m. Hur man sköter avläsningen av kommande tåg är fortfarande ett mysterium för mig. Jag redovisar vad jag gjort idag så får väl andra tänka ut hur man ev. kan lösa detta:
De två första bilderna är en skiss på hur attachmentpunkterna ligger i meshen (endast framsidan - baksidan (01) är spegelvänd) samt visar de fält man kan göra texturegroups av. När man försöker göra en MO-signal hoppar genast ett script-Error upp (bild3) Möjligheten att införa ytterligare skyltning på den övre displayen är öppen för idéer (bild 4 är bara ett exempel)
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
...om vi kan få ordning på texture-groups och script så råder ingen tvekan om att detta kommer att fungera!!! Tog bort script- och class-taggarna så länge och se det fungerar utmärkt som trackside, inga problem med utplaceringen längre, bara att spegla om man vill byta sida. (bilder!)
Nu krävs väl bara massa tänk hur vi får med scripten och hur vi får skyltningen att fungera samt det här med nästa tåg!!!??? Nu får ni sätta på "oppfinnarmössan", josu och Svenolov, så kanske vi har en tunnelbanemonitor en vacker dag !!?? ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |