![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Om du känner för det, att göra ett eget försök och eventuellt få fram samma karta, som jag har gjort. Så har jag använt dessa inställningar. Se medskickad bild. Har i detta fall frångått helt från guiden, som Benke och Nisse har gjort. Istället för 1000x1000 pixel och 10x10 km. Så gjorde jag istället två kartbilder på 2000x2000 pixel och 20x20 km. O.B.S. Fungerar bara hyfsat, när man gör förflyttningen i sidled. Behöver man gå upp eller ner, för att få nästa kartbild. Så är 2000x2000 pixel x 20x20 km åt helvete alldeles för mycket. Redan svårt att få till det med 1000x1000 x 10x10 km och detta beror på, att det smalnar av uppåt mot polerna. Fast själva kartbilden är fyrkantig, så dras kartbilden ut mer i nederkant och passa inte ihop ordentligt ute på sidorna i kartbilden från föregående karta. Så vägar och spår, kan passa ihop kanonbra mitt i skarven mellan två kartbilder. Men ute i hörnen, så passar ingenting ihop. Ett grovt exempel, med min snygga ritning med blått och rött. Om hur kartbilderna passar ihop ungefär när man går uppåt. Har är iallafall inställningarna som jag har använt, för att göra ovanstående karta åt dig, om du nu vill göra ett eget försök att göra samma karta. 2000x2000 pixel = Ett undantag (att föredra egentligen 1000x1000 pixel) 20x20 km = Ett undantag (att föredra egentligen 10x10 km) Karta 1. lat. 57,14306 lon. 14,04429 Karta 2. lat. 57,14306 lon. 14,36679 (en sidoförflyttning på 0,32250) I Hog gjorde jag bortagning av bord, med avstånd 4 från spårdragningen. Så där kan du själv ändra, om du vill ha fler eller mindre bord från spåret.
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]() Citat:
Men kommer man mera norrut eller söderut så ändras värdet och man får prova sig fram på nytt - och så vidare. Hälsningar
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Benkegbg och Bengan: Läs gärna vad Coffiehans skriver i tråden för DEM-manualen, Mycket intressant, skall testas.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Tredje gången gillt! Nu fick jag min DEM-karta att fungera tack vare era tips!
Än en gång, stort tack för hjälpen jag har fått!!! Det verkar som jag inte hade ställt in "Height" riktigt rätt när jag gjorde kartan de två första gångerna. Jag kommer att starta en byggtråd liknande den om DONJ där jag redovisar byggnationen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Nu har jag startat en byggtråd!
![]() |
![]() |
![]() |