Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-23, 11:34   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Ursus94 Visa inlägg
Jag uppskattar verkligen att försöker hjälpa mig och visar intresse! Tack!

Nisse: Jag använder mig av Photoshop CS3.

Config filerna i både TS2009 och TS2010 innehåller samma text. Dock är Route och Session fortfarande Misc CM 3.3 fast configen säger annat.
När jag startar Routen till din senaste fil Bengan i TS2009 fungerar det. Men himmlen är nattsvart och alla föremål jag sätter ut blir helsvarta. Bifogar en bild som visar problemet.

Ibland fattar man inte vad Trainz håller på med...
OK, får nog hålla med dig, i din sista mening.

Om du känner för det, att göra ett eget försök och eventuellt få fram samma karta, som jag har gjort. Så har jag använt dessa inställningar. Se medskickad bild.

Har i detta fall frångått helt från guiden, som Benke och Nisse har gjort.

Istället för 1000x1000 pixel och 10x10 km. Så gjorde jag istället två kartbilder på 2000x2000 pixel och 20x20 km.

O.B.S. Fungerar bara hyfsat, när man gör förflyttningen i sidled. Behöver man gå upp eller ner, för att få nästa kartbild. Så är 2000x2000 pixel x 20x20 km åt helvete alldeles för mycket. Redan svårt att få till det med 1000x1000 x 10x10 km och detta beror på, att det smalnar av uppåt mot polerna. Fast själva kartbilden är fyrkantig, så dras kartbilden ut mer i nederkant och passa inte ihop ordentligt ute på sidorna i kartbilden från föregående karta. Så vägar och spår, kan passa ihop kanonbra mitt i skarven mellan två kartbilder. Men ute i hörnen, så passar ingenting ihop.

Ett grovt exempel, med min snygga ritning med blått och rött. Om hur kartbilderna passar ihop ungefär när man går uppåt.

Har är iallafall inställningarna som jag har använt, för att göra ovanstående karta åt dig, om du nu vill göra ett eget försök att göra samma karta.

2000x2000 pixel = Ett undantag (att föredra egentligen 1000x1000 pixel)

20x20 km = Ett undantag (att föredra egentligen 10x10 km)

Karta 1. lat. 57,14306 lon. 14,04429

Karta 2. lat. 57,14306 lon. 14,36679 (en sidoförflyttning på 0,32250)

I Hog gjorde jag bortagning av bord, med avstånd 4 från spårdragningen. Så där kan du själv ändra, om du vill ha fler eller mindre bord från spåret.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (200.1 KB, 70 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (31.9 KB, 70 visningar)
Gammal 2012-06-24, 09:54   #2
benkegbg
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
......Fast själva kartbilden är fyrkantig, så dras kartbilden ut mer i nederkant och passar inte ihop ordentligt ute på sidorna i kartbilden från föregående karta. ........
Det är just detta som gör det så svårt att få kartorna att passa ihop. Det finns liksom ingen mattematisk regel att använda när jag vill flytta mig för att ladda in nästa position. Tyvärr så får man prova sig fram tills man hittar en lagom förflyttning för att få passning. Sedan plussar jag på det värdet (skillnaden mellan tidigare position och den nya) till nästa position och nästa och så vidare. Detta gäller bra i sidled.
Men kommer man mera norrut eller söderut så ändras värdet och man får prova sig fram på nytt - och så vidare.
Hälsningar
Gammal 2012-06-24, 10:08   #3
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Benkegbg och Bengan: Läs gärna vad Coffiehans skriver i tråden för DEM-manualen, Mycket intressant, skall testas.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 10:56   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Det är just detta som gör det så svårt att få kartorna att passa ihop. Det finns liksom ingen mattematisk regel att använda när jag vill flytta mig för att ladda in nästa position. Tyvärr så får man prova sig fram tills man hittar en lagom förflyttning för att få passning. Sedan plussar jag på det värdet (skillnaden mellan tidigare position och den nya) till nästa position och nästa och så vidare. Detta gäller bra i sidled.
Men kommer man mera norrut eller söderut så ändras värdet och man får prova sig fram på nytt - och så vidare.
Hälsningar
Ja och där får vi nog lägga skulden på den där (portugisen?) Columbus. Som kom med den där tokiga idén, att jorden är rund.
Gammal 2012-06-24, 17:23   #5
Ursus94
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Standard

Tredje gången gillt! Nu fick jag min DEM-karta att fungera tack vare era tips!
Än en gång, stort tack för hjälpen jag har fått!!!
Det verkar som jag inte hade ställt in "Height" riktigt rätt när jag gjorde kartan de två första gångerna.

Jag kommer att starta en byggtråd liknande den om DONJ där jag redovisar byggnationen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ karta.jpg (78.5 KB, 28 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-24, 17:56   #6
Ursus94
Medlem

Reg.datum: Oct 2011
Standard

Nu har jag startat en byggtråd!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg OBJ Hytt.jpg (31.1 KB, 26 visningar)
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.