![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tillbaka till vad det faktiskt handlar om, innan vi cyklar i diket allihopa;
Texturen skall vara sparad som en 24 eller 32bitars tga med en storlek som är en exponent av 2 (1, 2, 4, 8, 16, 32, 64, 128, 256, 512, 1024, 2048 osv. osv.) på båda lederna, den måste inte vara kvadratisk. Det sista antar jag inte skall vara något problem eftersom det är repainting det handlar om, du har ju redan en textur som du bara ändrar i. Antalet bitar beror på om du skall ha en alphakanal eller ej, 32bit är med alpha, 24 utan. Kör med 24 bitar om du är osäker, om fönster blir igenfyllda så skulle du ha använt 32 bitars. Varför den är helt vit är däremot lite skummare, får du några felmeddelanden i CM? Annars: Kolla att det är tga-format. Kolla att den är okomprimerad (RLE-compression skall vara urkryssat vid sparning) Kolla att den är i 24bitas format. Kolla så att den texturen som du lagt i mappen verkligen fungerar genom att öppna den i Gimp, eller vad du nu använder för grafikredigerare.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |