![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
(Nej, jag menade inte att banläran var skit, jag menade att man isf kunde skanna hela klabbet...) Senast redigerad av spyfrog den 2012-08-16 klockan 15:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
och gjort 2 varianter med mer svensk fackkonstruktion, ingen plankgång (=livsfarligt!) samt förlängda slipers. Med detta får sig korvtiger nöja tills vidare ! Kommer i Download:
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Så skall det se ut!
Hojta till när du vill bygga flera broar, jag har lite idéer för att kunna snabba upp processen och göra broarna mer flexibla, som genom att man bygger spannen för sig och landfästena för sig. Då kan man byta mellan granitblock eller betong och välja vilket, eller tillochmed vilka olika, spann man vill ha.
![]() |
#4 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Start- och end-kistorna ligger ju i egna mappar och där kan man ändra texturerna oberoende av mitt-meshen. De bilder på en bro med väldigt vackra start- och end-kistor som du länkade till gillar jag, så det kanske blir nåt? Skulle väl passa till 6-facksbro?. (utskuren från bild av Hans Broberg): Under tiden har jag byggt om hela "jvla" Järlebron enligt "superkargören" korvtigers önskemål. É han inte nöjd nu får han anlita "Järlen" själv som byggare ![]()
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-08-16 klockan 19:38. Anledning: Snygg kista |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej LAn
Broarna är Jättesnygga och att antal av dom kommer nog att pryda de konstiga normalspåriga banor som är i vägen för DONJ:s framfart på flera ställen. ![]() ![]()
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
först och främst mycket snygga broar ...sen får jag nog säga angående sten grejerna i ändarna så tycker jag nog lite sletnare murknare typ av stenar gör säg bäst till broarna men det är ju bara min mening förstår om det inte är lätt att vara alla till lags när alla tycker olika
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
På den förra bron använde jag bjornls textur som är väldigt snygg men med dessa höga stenkistor så bör man ha en textur med enbart sten så att man kan utnyttja "tiling" vid mappningen om man behöver. Men jag skall se om jag kan göra den nya mer lik bjornls.
Att göra stenkistorna som sceneryobjekt ger jag mig inte in på just nu men en idé som möjligen kan fungera vore att ha flera "start_kista"- och "end_kista"-kataloger och skriptmässigt växla men det kanske Svenolov i en avlägsen framtid kan titta på ? Sen har det smugit sig in en transparency på den nya murtexturen som måste bort (Corel PP gör detta självsvåldigt och ibland märker jag det inte förrän för sent.) Skall kolla upp detta idag och återkommer med nya varianter av Järle och Hallandsbroarna!
![]() |
#8 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Blir nog bäst, att göra en klon innan installationen av den sista. Så att man har två olika varianter utav bron. Gillade den första texturen mer, än den sista.
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
Järlebron ser mycket bättre ut, men som Bengan säger, texturen på stendelen var snyggare på förra versionen.
Min tanke var att splinen bara skulle vara själva bron, landfästena skulle vara sceneryobjekt. För om du vill byta textur på landfästena nu så måste du ändra hela bron och då får antingen alla broar samma nya landfäste, eller så måste du göra en kopia med en ny kuid. Om du har ett par broar som skall genomgå samma sak så blir det en fasligt massa broar i listorna, då hade det varit lättare om man bara kunde byta till det landfästet man ville ha och sedan sätta ihop spannen efter eget tycke. Om man dessutom gjorde bropelarna som egna sceneryobjekt så kunde man dessutom kombinera olika spann efter varandra, som ett stenvalv, en fackverksbro av stål och sedan ett till stenvalv, precis som på bilden ovan, men samtidigt bara kunna använda stenvalvet eller fackverksdelen utan att behöva ha en helt ny kuid på den. Dock så blir det lite mera jobb, både att bygga och se till att utforma någon standard för att delarna skall passa ihop samt för den som sätter ut broarna, men det blir ett väldigt mycket större användningsområde för dem. Men detta är ju bara om du vill, har lust och om du hade planerat att bygga en del broar, annars så är ju splines enligt stitched track-metoden rätt smidiga också.