![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Ser riktigt tjusigt ut Lennart!
![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Du är fantastisk lAn!!! På bara två dagar har du gjort en klass ett motorvagn
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Aha, den är alltså smalspårig ser jag på kopplet?
891mm eller kapspår? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... tror jag. Motorvagnen finns i två varianter - före revisiom (1936-41) och efter (1941-54). Hytten vet jag inte hur den såg ut så det är en hybrid plockad huvudsakligen från YBo6 vad gäller funktionen. Den duger gott att köra med i CAB-mode. Har "tweekat" lite i enginespecen som Korvtiger gjorde till Y6-generationen så att vagnen rör sig "värdigt". Ett antal "views" finns i hytten (Å´). Fungerande vindrutetorkare, ljus, slutljus, avgasrök m.m. Kommer strax i Download.
I Propertyrutan i Surveyor kan ni välja hur ni vill ha med baggagehyllorna fram och bak. Om ni väljer lastade hyllor kommer kopplen att "gömmas" inuti baggaget. Det är alltid välkommet med kommentarer, om nån orkar bry sig längre ???? Med den dåliga respons som är just nu funderar jag starkt på att lägga av. Ce la vie ! ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-08-31 klockan 21:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
En ånyo helt fantastisk skapelse. Otroligt läcker - valet av motorvagn är enligt min uppfattning mycket lyckad, och modellen är dessutom - liksom allt du åstadkommer - väldigt välarbetad. Det gladde mig mycket när jag såg att här fanns en interiör som var mycket realistisk och en hytt - förarmiljö - som trots vad du sade kändes helt unik. Och vindrutetorkare mm - kan det vara bättre. Igen - varmt tack för denna motorvagn. Är redan en av mina absoluta favoriter. Säger en som inte kan bygga sånt här, men väl köra och njuta.
"Torpet" |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Apropå dålig respons - det är väl ungefär lika dåligt nu som alltid? Inte många som kommenterar mina trådar heller tyvärr. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Jag känner mig otroligt skyldig till detta, har i stort sett själv lagt Trainz på hyllan, då min dator inte tycks klara av det längre (bygger mer detaljer än min dator klarar av, så datorn laggar ihop varje gång jag startar Trainz).. Plus att skolan tar upp otroligt mycket tid. Men jag följer alltid utvecklingen av Trainz, och när man ser detta, blir man riktigt glad, för ni bygger (gäller ej bara dig Lennart, gäller ALLA) otroligt fint, och noggrant tycker jag. Försöker prova och kolla om jag hittar några fel så fort jag kan, och har tid, men tyvärr försvinner ju tiden ibland (oftast...).
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]() Citat:
Jag har inte varit så länge på forumet, men jag är djupt imponerad av det som hunnit komma från er under den tiden! ![]() ![]() Själv bygger jag nu tyska landskap, så där passar inte riktigt skånska hus och NOHAB-motorvagnar in. Därför blir det heller inte så många av kreationerna som jag laddar ner och granskar närmare. Men era byggen har fått mig att besluta att nästa bana, ja, den måste ju bara bli svensk... Och en och annan Järle brücke ska nog smusslas in bland de tyska dalgångarna...! Så tro inte att ert idoga arbete inte uppskattas, bara för att vi är tröga med att kommentera!!! Vi finns här och beundrar er!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]() Citat:
Fram till 1941 hade motorvagn 2 inga koppel utan gick alltid ensam men möjligen monterades koppel vid revisionen 1941. Punkterna a.koppela/b ligger 15 cm under markplanet (z = -0,15).
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]() Citat:
Men uppskattar allt nytt material som tillförs Trainz utav er alla. Tror att en av anledningarna till dålig respons. Är att vi har blivit bortskämda dom sista åren, med allt nytt material som ni spottar ut. Förr vart man jätteglad, när något nytt dök upp och det var inte så ofta. Nu ramlar det in, det ena objektet efter det andra. Så att man inte uppskattar materialet på samma sätt som förr, fast man ändå uppskattar det väldigt mycket. Ni har helt enkelt skämt bort oss.
__________________
Bengan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som Bengan säger. Jag har ju spottat ur mig mängder med saker de senaste 3 åren och folk har väl svårt att svälja och välja, men det är ju svalg- och valfritt !
Jag har fastnat på Pyttebanan för tillfället och då "de sista ljuva åren" med rälsbusstrafik. Från 1940 fram till nedläggningen 1954 hade SJ på banan 8 rälsbussar, 4 släp av typ UBFo, 2 släp av typ UBDo och 3 tvåaxliga finkor av typ UF2. Post och resgodstrafiken på Pyttebanan var alltid intensiv med mycket lastning i Älvsered och omlastning i Falkenberg, Ullared och Limmared. Med Svenolovs skript kan man få vagnar med utsökta egenskaper och jag har kontaktat bear och KMV, som gjort de utsökta vagnar vi har idag, med en förfrågan om jag får konvertera vissa till 891 mm och utrusta dem up-to-date. Får se om jag får klartecken ? Pulat lite med UF2 för att se vad man kan göra och det kan man:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-09-01 klockan 17:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... från bear och KMW idag, så nu börjar det "leva upp" igen på gamla "Pyttebanan" ! Stora tack till Leif Elgh, bear och KMW, hösten är räddad
![]() Har lite planer för vissa byggnader efter att rälsbussarna blir klara. Detta är, i mitt tycke, ruggigt roligt ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
|
![]()
Kul att höra att du ser fram emot hösten! Fortsatt lycka till med dina byggen!
![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
|
![]()
Verkligt roligt att höra att intresset - och orken - finns kvar och att det nu tar sig denna inriktning. Är nog lite av en smalspårsfreak, med HC-vinkling dessutom, så detta låter på alla sätt härligt. - Håller också med tidigare inlägg om att det blir så många fantastiska produkter så man kanske bara går här och väntar på att nästa ska komma utan att ge den uppskattning som egentligen borde vara självklar. Men om du - Lennart - såg hur i alla fall jag utnyttjar och uppskattar det du gör i mina banor skulle du förstå än mer hur uppskattat det är.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
men bjornls Mallet kom ju och tog en del uppmärksamhet
![]() Har snickrat på Yo1p idag, vi får se vad som månne bliva ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |