![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Hej
Eftersom det talas så mycket om att sluta och dålig fart just nu på forumet så tänkte jag bara komma med en kort status uppdatering för DONJ projektet. Det är fortfarande på gång. Tyvärr är det dock aningen låg aktivitet runt det just nu. Detta beror på att både björnl och jag är fullt upptagna med andra åtaganden just nu, främst arbete.... Vi arbetar främst med material och byggnader också just nu och därför blir det inte mycket postat kring landskapsbyggandet eftersom det inte hänt mycket på den fronten sen i somras. De stora utmaningarna i landskapsdelen just nu är att få till Jädraås by med alla industrier och byggnader samt en trovärdig version av Ockelbo runt år 1930. Båda dessa kräver en hel del terräng arbete som inte finns runt t.ex. Hamrånge (då detta mest är platt terräng). Vi måste också lösa vissa höjdproblem mellan sågverket i Linghed och Linghed station... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Det är sant som Spyfrog säger det är fullt upp med arbete just nu :-/ Men jag håller i alla fall på med Jädraås bruk. Det kommer nog lite bilder snart.
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
![]()
Hej
Det var ett tag sedan sist. Men nu har jag laddat batterierna på riktigt. Jag har varit på min första arbetshelg på JTJ (Med inte den sista), och har verkligen blivit fantastiskt väl omhändertagen av det sköna gänget. Det kan verkligen rekomederas till alla hugade. Det är inte bara roligt och väldigt spännande, det ger också tillgång till all JTJ:s kunskap om DONJ:s materel på ett enkelt och smidigt sätt. Att riva av främre buffertbalken på Korsån var morgonens jobb.
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Ok, jag har kört några timmar med att sätta ut träd på banan nu.
Om det är något som kännetecknar DONJ så är det skogen. Hela banans existens byggde ju på skogen och hela banan går genom djup skog. skogen.jpg Detta har sina konsekvenser. Vi har väldigt många träd utsatta på DONJ. Just nu har vi gått över till billboards träd enligt McGuirels modell på skogen som är en bit bort - ungefär från 1 billboard från banan och bortåt. Den ser bra ut på håll och har hyfsat lite påverkan på processorn - på bilden här ser man tusentals träd men jag har iaf cirka 60 fps. Det tar en himla tid att sätta ut alla dessa träd trots att jag kör med kopiering av stora arealer.... Ytterligare en liten underlig sak med DONJ är att banan krymper hela tiden. De flesta andra byggare brukar stolt säga "vi har lagt till ett baseboard" men hos oss så slänger vi istället bort baseboards.... idag har det rykt 20 stycken som Björnl rödmarkerat pga han tycker de är för långt ifrån spåret, något som jag håller med om. Totalt har vi tagit bort ett hundratal baseboards sen vi började och jag gissar att det finns ett antal till att frisera bort - allt för att spara minne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]()
Hej. Det ska bli kul att testa DONJ när den blir färdig, den ser verkligen detaljerad ut. Men stressa INTE, jag vet själv att det lite halvdryga jobbet med att sätta ut träd tar tid
![]()
![]() |
#6 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Det ser ut att bli väldigt tungt det där !? Kör med backdrops istället och ha riktiga träd bara närmast linjen så klarar man sig med ett boards bredd. Att göra backdrops är ju väldigt lätt om man samlar bilder på svensk barrskog. Bara ett förslag.
Citat:
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Vi vill gärna ha lite sikt runt banan också, att begränsa oss allt för mkt känns inte helt bra. Man kan ju också tänka sig att man släpper en slimmad version av DONJ med färre baseboards senare - något som är svårare att göra åt andra hållet. Exakt vart vi landar är väl ännu inte helt bestämt men varken jag eller björnl har direkt upplevt att vi har prestanda problem när vi kör DONJ. |
|
![]() |
![]() |