Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-18, 14:04   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Att det blev Rm var en ren tokig slump för när jag testade med CW-loket så toppade den på ca.103 kph men jag har fixat två nya enginespecar. för 135 resp. 160 kph så får man själv byta för jag gör inga officiella ingrepp i CW-loket. Körtekniken är att när man har pådraget i maxläge (8) och när man uppnår maxhastighet drar man ned till 5 så håller loket hastigheten ganska bra på slätan.

Det lär ha funnits en Rc7? som toppade på 180 kph men kom aldrig i drift för det hade kravts att personvagnarna försetts med magnetbromsar och det blev för dyrt tyckte SJ.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 16:18   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Rc7 var lätt uppväxlade Rc6or. Bara 2 lok byggdes om, och när det kom fram att det blev för dyrt att bygga om 80-talere med magnetskenbromsar återställdes loken till Rc6, eftersom de förlorade en del dragkraft på uppväxlingen. Trotts det hann det ena loket sätta svenskt hastighetsrekord (?) för loktåg med 200 km/h.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 18:47   #3
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Rc7 var lätt uppväxlade Rc6or. Bara 2 lok byggdes om, och när det kom fram att det blev för dyrt att bygga om 80-talere med magnetskenbromsar återställdes loken till Rc6, eftersom de förlorade en del dragkraft på uppväxlingen. Trotts det hann det ena loket sätta svenskt hastighetsrekord (?) för loktåg med 200 km/h.
Nä. Fem stycken 1409,1405,1418,1421 och 1421
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 19:27   #4
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
Standard

Det där är fel! Bara 1421 och 1422 byggdes om. Resten målades mörkblå men var fortfarande växlade för 160 och var därmed Rc6.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-18, 22:30   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard I Download nu ...

skall hytt och enginespecar finnas. Rapportera här om något inte funksr!



Hytten har <kuid:67375:101205> och de tre specarna;

Rm max 100 kph <kuid:67375:101210>
Rc1 max 135 kph <kuid:67375:101211>
Rc3 max 160 kph <kuid:67375:101212>

Om ni öppnar CW-lokets config.txt skall ni ändra i början enl. bild 1 och
i slutet i kuid-table enl. bild 2. (på bilderna är hytten och Rc3-specen inlagda).

Sen sparar ni och committar!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg config-1.jpg (31.4 KB, 343 visningar)
Filtyp: jpg config-2.jpg (41.9 KB, 344 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-10-19 klockan 08:14.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-19, 08:47   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Om att ändra i enginespecar...

... som man kan vara tvungen till ibland som ni märkt:

Om ni tittar på bilden ser ni övre delen av motorcontainern i CW-lokets engine-spec (samma som Rm). Specar innehåller bara en config.txt som man öppnar:

Motorcontainern innehåller först lite allmänna data bl.a. STH, sedan följer effektuttaget vid de olika körlägena 0 -8. läge 0 är alltid noll. Om vi sen tittar på läge 1 så ser man effektuttagen vid olika hastigheter. Man ser att det avklingar ganska snabbt (jämför med läge 8 som visar max-uttag.

Nu till saken: Om man vill ändra så att loket får t.ex. STH = 180 kph istället för 100 så skall man multiplicera alla hastighetsangivelser i alla containrar med 1.8 (180/100). STH 29x1.8= 52.2
1.1x1.8= 2
3.6x1.8= 6.5
osv.

Man kan öka eller minska lokets accelerationsförmåga genom att öka eller minska alla effektangivelser med en faktor, t.ex. x1.5 ger 50% högre effekt.

Detta är ett tråkigt pilljobb men som ni märker ibland nödvändigt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg config-spec.jpg (109.1 KB, 344 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-10-19, 15:00   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

En svart Trainz-dag har blivit ännu svartare. När jag med hjälp av WinRAR skulle öppna CW-Rc så möttes jag av den obegripliga varningen om "att jag måste starta uppackningen från en tidigare volym". Jag har haft WinRAR i många år men något liknande har jag aldrig varit med om. Dessutyom har jag fått från ett obekant håll en mapp som heter "Community ware RC-lok...".

Olika vägar har prövats, vilkert bara gett fler varningar.

Mer svärta: Route-filen till den bana jag bygger på 12 mb har utan anledning ändrats till en sessionsfil på 1,2 mb - men det har inte med den här tråden att göra. Ursäkta.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009