![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Att det blev Rm var en ren tokig slump för när jag testade med CW-loket så toppade den på ca.103 kph men jag har fixat två nya enginespecar. för 135 resp. 160 kph så får man själv byta för jag gör inga officiella ingrepp i CW-loket. Körtekniken är att när man har pådraget i maxläge (8) och när man uppnår maxhastighet drar man ned till 5 så håller loket hastigheten ganska bra på slätan.
Det lär ha funnits en Rc7? som toppade på 180 kph men kom aldrig i drift för det hade kravts att personvagnarna försetts med magnetbromsar och det blev för dyrt tyckte SJ.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Rc7 var lätt uppväxlade Rc6or. Bara 2 lok byggdes om, och när det kom fram att det blev för dyrt att bygga om 80-talere med magnetskenbromsar återställdes loken till Rc6, eftersom de förlorade en del dragkraft på uppväxlingen. Trotts det hann det ena loket sätta svenskt hastighetsrekord (?) för loktåg med 200 km/h.
![]()
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Det där är fel! Bara 1421 och 1422 byggdes om. Resten målades mörkblå men var fortfarande växlade för 160 och var därmed Rc6.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
skall hytt och enginespecar finnas. Rapportera här om något inte funksr!
![]() Hytten har <kuid:67375:101205> och de tre specarna; Rm max 100 kph <kuid:67375:101210> Rc1 max 135 kph <kuid:67375:101211> Rc3 max 160 kph <kuid:67375:101212> Om ni öppnar CW-lokets config.txt skall ni ändra i början enl. bild 1 och i slutet i kuid-table enl. bild 2. (på bilderna är hytten och Rc3-specen inlagda). Sen sparar ni och committar!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-10-19 klockan 08:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... som man kan vara tvungen till ibland som ni märkt:
Om ni tittar på bilden ser ni övre delen av motorcontainern i CW-lokets engine-spec (samma som Rm). Specar innehåller bara en config.txt som man öppnar: Motorcontainern innehåller först lite allmänna data bl.a. STH, sedan följer effektuttaget vid de olika körlägena 0 -8. läge 0 är alltid noll. Om vi sen tittar på läge 1 så ser man effektuttagen vid olika hastigheter. Man ser att det avklingar ganska snabbt (jämför med läge 8 som visar max-uttag. Nu till saken: Om man vill ändra så att loket får t.ex. STH = 180 kph istället för 100 så skall man multiplicera alla hastighetsangivelser i alla containrar med 1.8 (180/100). STH 29x1.8= 52.2 1.1x1.8= 2 3.6x1.8= 6.5 osv. Man kan öka eller minska lokets accelerationsförmåga genom att öka eller minska alla effektangivelser med en faktor, t.ex. x1.5 ger 50% högre effekt. Detta är ett tråkigt pilljobb men som ni märker ibland nödvändigt!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
En svart Trainz-dag har blivit ännu svartare. När jag med hjälp av WinRAR skulle öppna CW-Rc så möttes jag av den obegripliga varningen om "att jag måste starta uppackningen från en tidigare volym". Jag har haft WinRAR i många år men något liknande har jag aldrig varit med om. Dessutyom har jag fått från ett obekant håll en mapp som heter "Community ware RC-lok...".
Olika vägar har prövats, vilkert bara gett fler varningar. Mer svärta: Route-filen till den bana jag bygger på 12 mb har utan anledning ändrats till en sessionsfil på 1,2 mb - men det har inte med den här tråden att göra. Ursäkta. Nisse |
![]() |
![]() |