![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
.. vet inte om nån bryr sig men det får väl bli min dokumentation då
![]() Har "raffinerat" Texturförlagan ytterligare, en skär skärmdump från byggprogrammet och en hopklippt fototextur från en "turistbild" är till en viss hjälp. Väldigt ont om bra bilder och ritningar på dessa vagnar så jag får famla mycket i blindo ![]() Det skära objektet är en dump fråm byggprogrammet som är bra att ha som mall så att beskrifning och annat hamnar rätt --- bild 2 Sen är det ett moment av lycka att mappa på den nya texturen på en vagnsida och se att man tänkt rätt för ovanlighetns skull --- bild 3. Dessa vagnar hade beteckningen EW I (EinheitsWagen generation I, 1950-tal). Det fanns en uppsjö varianter (ett 20-30-tal). 2:a klassvagnarna (EW1B) byggdes i över 1000 exemplar. Alla vagnar var av s.k. "Leichtstahl"-typ, troligen nån lättare stållegering ??? Over and out ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Tja, 1067 visningar av tråden, så vi är väl i alla fall några som intresserar oss för vad som kommer ut ur de Lanska verkstäderna!
![]() Leichtstahl-vagnarna byggdes av vanligt stål, men använde andra konstruktionsprinciper som ledde till minskad vikt. Framförallt hade de självbärande vagnskorg, vilket eliminerade behovet av ett tungt underrede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... när lusten faller på. Omväxlande bygg- och texturarbete:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Det var som jag misstänkte, att du inte skulle kunna hålla dig ifrån några vagnar också, som passar till loket och har STL-koppel.
![]()
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jag kunde inte låta bli! Dessa "Leichtstahl"-vagnar förekom ymnigt i och runt Schweiz på 1950-80-talen. Det var funktionella, hållbara och dessutom, i mitt tycke, snygga vagnar. Först ut är en tredjeklassvagn som nu finns i Dowload.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
För att ni skall se att det finns att välja bland laddar jag upp några (dåliga) bilder som jag hittade på en dansk! sida och har resamplat, skärpt och kontrasterat så att de går att använda som koll på att de grova dragen blir rätt. Angående märkning så fanns det olika modeller, det vanligaste var väl att det stod SBB CFF på ena sidan och SBB FFS på den andra.
Vilken vagn jag byggt får ni själva lista ut ! A, AB, B, BC, C, D och R beteckar, som här hemma, klassindelningen.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
Gissning C6
EDIT: Fel när jag tittar närmare på taket. Bort med C6 och dit med C4 istället.
__________________
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2012-10-27 klockan 14:21. |
![]() |
![]() |