![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#46 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
|
![]()
Tja, 1067 visningar av tråden, så vi är väl i alla fall några som intresserar oss för vad som kommer ut ur de Lanska verkstäderna!
![]() Leichtstahl-vagnarna byggdes av vanligt stål, men använde andra konstruktionsprinciper som ledde till minskad vikt. Framförallt hade de självbärande vagnskorg, vilket eliminerade behovet av ett tungt underrede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... när lusten faller på. Omväxlande bygg- och texturarbete:
![]() |
#48 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Det var som jag misstänkte, att du inte skulle kunna hålla dig ifrån några vagnar också, som passar till loket och har STL-koppel.
![]()
![]() |
#49 |
Veteran
|
![]()
... jag kunde inte låta bli! Dessa "Leichtstahl"-vagnar förekom ymnigt i och runt Schweiz på 1950-80-talen. Det var funktionella, hållbara och dessutom, i mitt tycke, snygga vagnar. Först ut är en tredjeklassvagn som nu finns i Dowload.
![]() |
#50 |
Veteran
|
![]()
För att ni skall se att det finns att välja bland laddar jag upp några (dåliga) bilder som jag hittade på en dansk! sida och har resamplat, skärpt och kontrasterat så att de går att använda som koll på att de grova dragen blir rätt. Angående märkning så fanns det olika modeller, det vanligaste var väl att det stod SBB CFF på ena sidan och SBB FFS på den andra.
Vilken vagn jag byggt får ni själva lista ut ! A, AB, B, BC, C, D och R beteckar, som här hemma, klassindelningen.
![]() |
#51 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Gissning C6
EDIT: Fel när jag tittar närmare på taket. Bort med C6 och dit med C4 istället.
Bengan Senast redigerad av Bengan den 2012-10-27 klockan 14:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Veteran
|
![]()
RÄTT, C4 är det. Första pris till Bengan blir en förstaklassvagn på samma tema:
![]() |
#53 |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
Tack!... för dessa personvagnar... Märklin hade sådana också i sitt utbud.. förr i alla fall..
![]() |
#54 |
Veteran
|
![]()
... nu får jag ta på skygglapparna och ta till Stinas fabuleringsförmåga för att bortförklara denna "aviga" vagn:
På konstruktionsavdelningen i Winterthur finns en "chefskonstruktör", som anses vara mycket ensidig (känd som LAN = Lätt Avdankad Nolla = Leicht Abgehakter Nulle), han vidhåller i sin egen dumhet att endast göra en vagnsida och sedan spegla den och då "scheisst es sich" med vagnar med dubbel klassindelning! Men då har LAN tagit kontakt med Befrielserörelsen "Willhelm Tell" i Graubünden och de stödjer helt LANs linje med "diagonalplacerade" 1:a och 2:a klass passagerare. En mycket inovativ idé säger, befrielserörelsens överkuko, Uri Gneller, som tillägger: "nu måste ju 1a och 2a klassens folk konfronteras och se varandra djupt i ögonen, det gynnar KLASSKAMPEN!!!" På bilden ser ni att alla påstigande vänder ryggen åt detta missfoster, utom moster Huldas utomlandsäktenskapliga dotter Alpfride, som bara kliar sig i huvudet som vanligt: Missfostret kommer snart, under stor nesa och skam i Download:
![]() |
#55 | |
Medlem
Reg.datum: May 2004
|
![]()
trodde inte Moster Hulda hade några hemligheter... för mig... men får väl ladda hem henne då.... blir dyrt... får man ju henne att köpa juklappar, födelsedagspresenter och till andra bemärkelsedagar... undrar om hon har något mer namn?... kan hon finnas på Pastorsexpeditionen på Auran Download möjligtvis...? får nog ta en koll... Alpfride... det låter bestämt som om det härstammar från kantonernas land....
Citat:
![]() |
![]() |
#56 |
Veteran
|
![]()
... är en "ren" 2a klassvagn, inget ´fusk med texturspegling, rakt på rödbetan bara. NU övergår jag till att göra nån ´resgods- post-vagn och sen en Restaurangvagn, efter det är väl mitt schweiziska snedsprång över ??!!
![]() |
#57 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
|
![]()
Ser bra ut lAn, men bara en fråga. Kommer pantografen på restaurang-vagnen gå att fälla upp?
![]() |
#58 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
|
![]()
Mycket stiligt lok är det!
Fast jag får scriptfel så snart jag väljer loket, se bifogade bild. Går dock att köra utan märkbara problem, sånär som på en sak: Lyktorna går inte att tända efter att jag ändrat körriktning, de blinkar bara till när jag försöker (de går att tända och släcka innan riktningsbytet). Jag kör i TS12. Stilig assistent i hytten f.ö. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Veteran
|
![]()
Ja, legotrainzman, det är tänkt att göra panton fungerande.
Erafjel: Detta skriptfel är just void HandleLamps och det är något jag inte klarar ut utan Svenolovs hjälp. Men det mesta fungerar. När du skall byta hytt skall du, precis som i verkligheten stänga ned allt, sen trycka Alt-C, gå ur hytten och hoppa in igen så brukar allt fungera. Prova!
![]() |
#60 |
Veteran
|
![]()
Blev en hel del att bygga om:
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-10-28 klockan 16:16. |
![]() |
![]() |