Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-09, 22:58   #31
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

När ett fartyg skulle lassa eller loss började man med att lyfta bort lastluckorna, förr i världen ett tungt och farligt jobb (jag vet). För större fartyg utnyttjades mast och bom. I bommens spets satt tampar fast, s k gajdrar, med vilka man kunde vrida bommen åt olika håll. Man stod vid varsin relingssida och halade resp. släppte. Enkelt uttryck; man krokade fast en lucka, vinschade den uppåt och drog schabraket åt sidan.

Hamnkranen är en LAn-dröm som inte förverkligats fullt ut, vilket väl framgår i ”krantråden”. Men vad som inte framkommer i tråden är samspelet mellan hamnkranen och Hervor Bratt.

Allt medan kranen roterar och gör sig redo för nästa lass vinschar en osynlig Åssborn upp en lucka i taget assisterad av tvillingbror Åssborn II vid gajdrarna. I närbild hur häftigt som helst.

I kranhytten sitter Åssborn III bekvämt i en stol mogen för renovering.

Lysande LAn.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kran 2.jpg (202.7 KB, 151 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009