Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-04, 22:43   #9
Erafjel
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
Standard

Ur Ångloklära, som i sin inledande historiska översikt beskriver inte bara Rocket och dess medtävlare utan också föregångare och efterföljare till dessa tidiga lok (inklusive Förstlingen), inhämtar jag följande: Tävlingsversionen av Rocket hade snedställda cylindrar som på fotot i inlägg #2 och träklädd panna (den hade också skorstensstag som på modellen i inlägg #1). Senare versioner hade cylindrarna närmare vågrätt läge (men inte helt vågrätt) och de två blästerrören från cylindrarna till skorstenen utbytta mot ett enda (vilket tredubblade arbetsförmågan). Rocket var kokseldat. Den långa skorstenen är till för att ge ett bra drag och därmed bättre effekt. Vad kronan på skorstenstoppen har för funktion vet jag inte, den konstruktionsdetaljen verkar inte ha funnits på så många andra tidiga lok (även de med höga skorstenar). Kanske är det bara utsmyckning?
Erafjel besöker inte forumet just nu  
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009