![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Mitt RW ligger på E/disken som är gammal (minst tio år). Kan det vara så att jag får inte tillräckligt hög FPS?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Tidigare mrdaddydj
|
![]() Citat:
![]()
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
|
![]() Citat:
Men det är lika viktigt hur länge sedan det var du städade disken och körde en defragmentering samt hur full disken är. Har man kört en hårddisk länge utan att städa den samt att den är ganska full så måste Windows dela upp filerna i mindre bitar (fragmentera) för att lagra dem på disken. När de filerna sedan används tar det längre tid att ladda upp dem i minnet. /æ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Är hårddisken så pass gammal kan det även förekomma rent mekaniskt slitage som slöar ner den oavsett hur väl man skött filsystemet. Brukar räkna med en effektiv livslängd på ungefär 4 år på mina diskar.
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
En stor tre TB disk med bara lagrat material, som kanske körs ett par timmr i veckan, måste ju hålla längre än 4 år !
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Under optimala förhållanden där datorn står på dygnet runt (säg på ett kontor) samt med kylning har vi såklart lägre slitagevärden. Många start och stopp tar hårt på grejerna ur utmattningssynpunkt.
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Intressant! Hur stor skillnad om man har datorn jämnt på och har sparlåga i enrgikostnad och stänga av datorn vid läggdags och starta datorn igen på morgonen. Hur tömmer man raminnen under pågående dator? När jag vill tömma den stänger jag av datorn och startar igen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
|
![]() Citat:
![]() Om jag förstår dig rätt, så menar du att man skall aldrig låta stänga av diskarna,(jag har två timmar nu), när man har på datorn, säg typ10 timmar/dygn. Jag har ingen lust att låta två datorer stå på 24/7, dom drar ju ström .... Eller håller datorn längre om den får stå på jämt?
![]() |
![]() |
#9 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Helt ny ,men jag har ingen lust att installera om mitt system, som ligger på en ny VelociRaptor på300GB 128 GB SSD År inte den disken lite för liten till RW ?
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Läs detta om inst. av ssd: http://bengansblogg.wordpress.com/20...-pa-ratt-satt/ Nu vet jag inte hur mycket du lagt in i ditt rw, men mitt är runt 16GB och C: är ungefär 26GB (windows + div program)...
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2013-02-05 klockan 00:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
|
![]()
läste detta i länken om SSD
Installation av Windows 7 på en ny och tom SSD:
Eller är jag fel ute? Vad menar du med Intel kontrollerkort? Du har alltså inte kopplat SSD till moderkortets sata-kontakter (6 st) Är det ett typ pci-express sata-3 kontrollerkort Jag har köpt ett sådant här, kan jag ansluta min SSD, (samma som du har) till det? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345620 Det var i alla fall billigt ![]()
![]() |
#12 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2005
|
![]()
Hej Hawk
det är ett sånt här kort du ska ha om du en sata III ssd disk HighPoint Rocket 622 2P ext. SATA III PCI-Express 2.0 x1, 2P eSATA III (6.0Gbps) finns här http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584091 /John
![]() |
#13 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Men det är ju bara e-sata, jag vill ha vanliga sata 3 kontakter internt i datorn. Du menar att det kort jag köpt är kass?
![]() |