Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-12, 17:47   #16
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard Fråga angående Brynäsgatan.

Finns det intresse av kåkarna var för sig, trots att texturerna på innergårdarna ser för jäkliga ut. Personligen, så tycker jag att husen bara gör sig i grupp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Gävle Brynäsgatan.jpg (100.8 KB, 115 visningar)
Filtyp: jpg Gävle Brynäsgatan bakgården.jpg (126.6 KB, 114 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 19:54   #17
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nu sätter jag korken på Ketchupflaskan ...

... för gott. Jag börjar smått undra vad som pågår

Bengans senaste uppkastning, Brynäsgatan i Gävle, är på 8 Mb, själva meshen är på 110 kb, fullt OK !!!! Det är de 142 st texturer som tar plats - minst 100 av dom är väl dubletter och för stora (?).

OK, dom som vill installera allt det som Bengan laddar upp får gärna göra det, men frågan är om det går att köra några tåg sedan.

Jag har gång på gång påpekat att Ruby TMX är en otroligt undermålig exporter från Sketchup till Trainz, men tyvärr den enda vi har.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 20:07   #18
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Personligen så har jag oerhört gott om hårdisks utrymme ett par TB så jag har definitivt intresse för husen. Perfekt för att placeras på lite avstånd.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 20:33   #19
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... för gott. Jag börjar smått undra vad som pågår

Bengans senaste uppkastning, Brynäsgatan i Gävle, är på 8 Mb, själva meshen är på 110 kb, fullt OK !!!! Det är de 142 st texturer som tar plats - minst 100 av dom är väl dubletter och för stora (?).

OK, dom som vill installera allt det som Bengan laddar upp får gärna göra det, men frågan är om det går att köra några tåg sedan.

Jag har gång på gång påpekat att Ruby TMX är en otroligt undermålig exporter från Sketchup till Trainz, men tyvärr den enda vi har.
Som sagt, lite ringrostig. Kanske dax att börja dammsuga materialet i SketchUp ordentligt. Så att man bara plockar ut prylar som typ Växsjö Öjaby Kyrka, där det inte innerhåller så många texturer.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 20:52   #20
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Som sagt, lite ringrostig. Kanske dax att börja dammsuga materialet i SketchUp ordentligt. Så att man bara plockar ut prylar som typ Växsjö Öjaby Kyrka, där det inte innerhåller så många texturer.
Det finns fler sätt som du kan använda:

Ta Brynäsgatan t.ex. om du öppnar alla 142 texturerna (tga) och noterar vilka som är dubbletter (skitkul jobb ) och sen bara behåller den första och raderar alla andra. Sen vidtar det (enormt underhållande ) jobbet att ändra i alla rtm####.texture.txt så de pekar på den enda kvarvarande.

Sen kan du säkert minska de största texturerna av de som bli kvar.

Lycka till, eller sätt nån slav på jobbet

Brynäsgatan är så fin så den förtjänar ett bättre öde än att ligga på 8 Mb.

Fötjusande underhållande jobb du har framför dig
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 21:55   #21
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

hej en fråga är det svårt fix till från SketchUp till Blender och hur gör man sen i blender,så ja undrar om det finns näågon beskrivning hur man gör.


/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 15:29   #22
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det finns fler sätt som du kan använda:

Ta Brynäsgatan t.ex. om du öppnar alla 142 texturerna (tga) och noterar vilka som är dubbletter (skitkul jobb ) och sen bara behåller den första och raderar alla andra. Sen vidtar det (enormt underhållande ) jobbet att ändra i alla rtm####.texture.txt så de pekar på den enda kvarvarande.

Sen kan du säkert minska de största texturerna av de som bli kvar.

Lycka till, eller sätt nån slav på jobbet

Brynäsgatan är så fin så den förtjänar ett bättre öde än att ligga på 8 Mb.

Fötjusande underhållande jobb du har framför dig
Lennart, vet att du är förbannat trött på SketchUp och inte bill vidröra det. Men en fråga, kanske du har lust att besvara. Tänkte först ta den via mail, men det kanske är fler som undrar.

Om man gallrar och tar bort alla dubbletter, så räcker det väl inte med. Att man bara länkar ihop dom till samma texture.txt. Om jag vill minnas rätt, så måste man väl också öppna upp IM-filen och rätta till i den också.

Har för mig, att det fanns ett program som heter HEX-Editor eller något liknande för detta ändamål. Stämmer detta???
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 20:19   #23
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Lennart, vet att du är förbannat trött på SketchUp och inte bill vidröra det. Men en fråga, kanske du har lust att besvara. Tänkte först ta den via mail, men det kanske är fler som undrar.

Om man gallrar och tar bort alla dubbletter, så räcker det väl inte med. Att man bara länkar ihop dom till samma texture.txt. Om jag vill minnas rätt, så måste man väl också öppna upp IM-filen och rätta till i den också.

Har för mig, att det fanns ett program som heter HEX-Editor eller något liknande för detta ändamål. Stämmer detta???
Nej Bengan! Om du rensar bort alla dubbletter utom den första (tga) men behåller alla rtm####.texture.txt och ändrar i dom som har samma namn som de tga-filer du tagit bort (skriver in den enda kvarvarande tga-filen) så kommer det att fungera! Trainz läser bara texture.txt-filer och applicerar den textur som står i den.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 21:00   #24
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Nej Bengan! Om du rensar bort alla dubbletter utom den första (tga) men behåller alla rtm####.texture.txt och ändrar i dom som har samma namn som de tga-filer du tagit bort (skriver in den enda kvarvarande tga-filen) så kommer det att fungera! Trainz läser bara texture.txt-filer och applicerar den textur som står i den.
Då ska vi se, om jag är med i noterna.

Säg att vi har 10 texturer.
4 av dom, är dubbletter.
Vi säger att det är texturerna 1, 5, 6 och 9 och då heter tga-bilderna

rtm_0001
rtm_0005
rtm_0006
rtm_0009

Sen kommer.

rtm_0001.texture
rtm_0005.texture
rtm_0006.texture
rtm_0009.texture

Jag tar bort dessa 3.

rtm_0005
rtm_0006
rtm_0009

och dom här 3.

rtm_0005.texture
rtm_0006.texture
rtm_0009.texture

Dom öppnar jag upp och ändrar inne i textdokumentet till rtm_0001.texture

Så att dessa 3, länkas till samma texture som i rtm_0001.texture

Är jag inne på rätt spår?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 21:11   #25
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Ja, du är inne på rätt spår
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-14, 06:58   #26
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Då ska vi se, om jag är med i noterna.

Säg att vi har 10 texturer.
4 av dom, är dubbletter.
Vi säger att det är texturerna 1, 5, 6 och 9 och då heter tga-bilderna

rtm_0001
rtm_0005
rtm_0006
rtm_0009

Sen kommer.

rtm_0001.texture
rtm_0005.texture
rtm_0006.texture
rtm_0009.texture

Jag tar bort dessa 3.

rtm_0005
rtm_0006
rtm_0009

och dom här 3.

rtm_0005.texture
rtm_0006.texture
rtm_0009.texture

Dom öppnar jag upp och ändrar inne i textdokumentet till rtm_0001.texture

Så att dessa 3, länkas till samma texture som i rtm_0001.texture

Är jag inne på rätt spår?



Rätt spår! MEN:

du tar inte bort:

rtm_0005.texture.txt
rtm_0006.texture.txt
rtm_0009.texture.txt

utan du öppnar dom och ersätter

rtm_####.tga med rtm_0001.tga i alla tre!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-24, 17:27   #27
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Efter tips från Lennart.
Hur man får bättre skärpa, på nerkrympta texturer.
Så kommer jag att uppdatera alla kåkar igen, vad det lider.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009