![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... kommer strax i Download !
Mycket är omgjort, förbättrat och förenklat. Vissa tavlor är borta och vissa har tillkommit. Ni gör klokt i att ta bort alla gamla saker innan ni installerar de nya. Det ni skall ta bort är allt som börjar med: STL 3.1 Allmänt ... STL 3.1 ATavla ... STL 3.1 ETavla ... STL 3.1 ITavla ... STL 3.1 TTavla ... STL 3.1 UTavla ...
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
B3 funkar mycket bra, men vissa saker stämmer fortf. inte. Tex denna skylt:
![]() Den är blå längst upp, och ska man ha en tavla under, borde man kunna använda stolptypen "Fäst i perrongtak", så man kan slippa ha en stolpe under som är helt tom ![]() Men som tidigare: *Olika nyanser på ATC-restriktion/överskridande och Hastighetstavla modern *Skyltar lägger sig inte direkt mot Ktl-stolpe, utan måste ändras manuellt (tar tid om man ska placera ut många skyltar). Sen är det inte mer (ännu), jag testar vidare ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Fick plötsligt ett ryck med att städa i mina cabbanor för TRS 2010 och 2012. Upptäckte till min stora förvåning att Svenska signalers kilometerstolpar har gått upp i rök. Dessa har jag tidigare lagt in med stor möda.
I tolvan har allt vad kilometerstolpar heter försvunnit. I tian fungerar Chakz0rs gamla fina variant. Om jag kan hitta - var? - Svenska signalers kilometerstolpe går det kanske. att rädda mig från många timmars tröstlöst jobb; att mäta mig fram närmare fem mil. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Nu har jag åkt på stryk igen. Först om kilometerstolpar (se ovan), nu om orienteringsskylten.
Orienteringsskylten är en av grundbultarna i Svensk cabbana. Den informerar Trainz-föraren om när det är dags att bromsa tåget och till vilken hastighet. Orienteringsskylten ersätter den verklige lokförarens körjournal. Utan en orienteringsskylt hamnar Trainz-föraren i en "spansk" situation. I b3-versionen har en ny orienteringsskylt med massor av finesser skapats. Problemet är att det bara finns en tilläggstavla, men ingen för hastighet. Utan en fungerande orienteringsstolpe kan cabbanan inte köras realistiskt och är därför värdelös. Cabbanan har exporterats privat, men är nu tänkt att läggas ut för 2010 och 2012, som den enda kompletta banan i Forum. Orienteringsskyltarna i b2-versioner ligger kvar i banan men skall jag göra en ändring så blir resultatet undermåligt. Och jag kan lova att ändringar kommer att behövas. Bilderna berättar. Vad har jag då för alternativ? Den gamla Orienteringsskylt V2 fungerar inte i 12;an och är därför ute. B2-versionen är enligt rubriken obsolete. Kan jag använda b2 och hoppas att skylten ligger fast vid uppdateringar? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
![]()
Du ska använda b3 versionen i alla lägen !
Till hösten/vintern kommer dom svenska signalerna också att använda samma plattform som tavlorna har. När det gäller tilläggstavla för hastighet får nog LAn svara på. Citat:
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Ja Nisse,
det skall gå att montera en hastighetstavla under en Orienteringstavla! Orienteringstavlan monteras med stolpe och Hastighetstavlan utan stolpe. Hastighetstavlan justeras in på plats på Orienteringstavlans stolpe. Om vi tänkt rätt kommer även "spanska AI-förare" att anpassa hastigheten (????). Tyvärr var väl inte betatestandet på topp när vi utvecklade Järnvägstavlorna så jag vet inte hur det fungerar. Men vi får väl följa Kajsa Vargs recept: "Man tager vad man haver och gör nåt gott av det!" Testa gärna och återkom!!!!
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Tack Svenolov och LAn för hypersnabba svar.
Problem är till för att lösa och så är gjort vad jag förstår. Med tanke på minnet - där ligger du i lä, LAn - får jag väl fixa en enkel manual. Angående uteblivet betatestande; kan det inte vara så att Svenska järnvägstavlor har betatestats både snabbt och ingående. Eventuella missnöjda (märkliga personer) hänvisas till skamvrån Den hittills genomförda "offentliga" betatestningen har varit en fascinerande följetong i vilken synpunkter och svar levererats med en kulsprutepistols hastighet. Är det inte dags att sätta punkt nu och övergå till skarpt läge? Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Kort och gott: Den främre uppfyller mina kravspecifikationer med råge. Nisse |
|
![]() |
![]() |