![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Troligen från din bana och att det är sådana objekt som du har använt vid ditt bygge.
Alla objekten med minustecken är sådana objekt som är inbyggt i Trainz, men detta betyder inte att samma objekt även är inbyggt i TS2012. Dom med minustecken på din bild håller Build 1.3 som inbyggt i TS2010 och TS2012 hanterar bara Build 2.7 och uppåt (om jag minns rätt). Tredje sista på din bild är Tomas (chakz0r) Busstop SL renameable som håller Build 2.0 och som också är inbyggd i TS2010. Förmodar att TS2012 inte vill installera dessa objekt för att Trainz-builden är för låg. Prova och leta upp kuid efter kuid och ändra i configen så att lägsta Build på dessa objekt blir 2.7 För att inte påverka ditt TS2010 och ändra på dom inbyggda objekten. Så skulle jag prova med att först klona objektet, sedan ändra Build till 2.7 och sedan spara som cdp-fil. Sedan skulle jag installera denna cdp-fil i TS2012 och sedan köra Open for Edit och där ändra kuidnr. När du klonade objektet, så fick objektet ditt kuidnr. Där skulle jag ändra tillbaka till original-kuiden för att se om det försvann ett objekt på din lista, så att det bara är 82 ? kvar. Sedan upprepa allt 82 gånger till. Alternativ: Klona alla objekten så att dessa får dina kuidnummer och sedan ändra på alla objekten i configen för din Cab-bana där dom felande kuiderna finns. Nackdelen med det hela är då, att du har snott alla andras objekt och behöver söka en massa tillstånd för att kunna lägga upp dom klonade varianterna för nedladdning då du tänker släppa din Cab-bana. Troligen gäller väl samma sak, om du nu skulle uppdatera deras objekt till ett högre Build.
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Kan ju meddela att objekt med lägre Trainz build än 2.7 fortfarande fungerar i TS2012 (så länge själva objektet är kompatibelt med native mode, mm), det ända som händer är man får ett gult utropstecken för Trainz builden, alltså bara en varning, om man installerar sådana objekt.
Däremot går det inte att ladda ner grejor via CM från DLS som har lägre build än 2.7, så allt sådant får man ladda ner manuellt direkt ifrån DLS web sida. Men i vanlig ordning så har Auran/N3V kringgått det själv, bland annat så är fortfarand SJ Os flatcar inbyggd (med hjul som inte ens rullar, FIASKO, och får en en hel drös varningar när man clonar den, se bild), men inga varningar på orginalet inte (N3V policy kallas det väl ![]() ![]()
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-06-11 klockan 17:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tack för alla tips - men problemet kvarstår; Varken jag eller min bana vill ha de 83 felaktiga filerna. Jag vet bara inte hur jag får bort de obefintliga.
Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Om dom nu skulle vara obefintliga som du skriver och inte ska vara med på banan. Då får du nog öppna upp configen för Cab-banan och gå igenom alla 630 objekten i kuid-table och plocka bort dom 83 felaktiga kuiderna som du bestämt hävdar är obefintliga och inte har någonting med din Cab-bana att göra, vilket jag ändå tror att dom har.
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Ett av de saknade objekten är Mercedes MB 220. Det har jag definitivt inte lagt in, varken i 2006, 09 och så vidare. Varför kan jag utveckla. Att ta bort ett objekt ur configs kuid-table går tydligen inte, kan kopiera men inget annat. Går det att ta bort dem - i så fall är ju sommaren räddad... Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
För att komma åt configfilen så att du kan ändra i den så måste du: -1: Högerklicka på rutten i CM och välj alternativet "Edit in explorer". -2: Då ser du den "riktiga" config.txt filen som du öppnar med "Anteckningar" t.ex. -3: Nu kan du leta upp alla kuid nummer du vill ta bort, och radera dessa. -4: När du är klar med ändringarna, välj spara, och stäng anteckningar, sedan är det bara att högerklicka igen, och välj "Edit" och sedan "Commit". Sen är det klart. Som du kommer att se, så står inte kuidnummren i nummerordning, utan huller om buller utan någon som helst logisk ordning, så det kan ju vara lite tidskrävande att gå igenom hundratals som i ditt fall. Och du din stackare som har problem med synen dessutom, men som du själv skrev, du har ju "sommarn räddad" nu i alla fall ![]() MEN, OBS!! Innan du gör några ändringar överhuvudtaget, börja med att kopiera hela den befintliga configfilen, och spara den på lämplig plats för säkerhets skull , så kan du lägga in den igen om något går galet, eller använda den som "facit" och gämföra med om du blir osäker på om du har tagit bort kuid XXXXXX, eller om kuid XXXX skulle vara kvar, etc. Hoppas det vart begripligt, annars är det bara att fråga mer ![]()
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-06-20 klockan 16:01. |
|
![]() |
![]() |