![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag har gått efter den ritning som Bengan levererade och mätten stämmer med den!!!!¨Har också sett bilder där fönstren är mindre och sitter längre ned ??????? Undrar vad som stämmer, troligen bilderna av verkligheten. Det kan ha varit en tidig ritning ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Jag kan bara hålla med GBSF i ett tidigare inlägg, söt-snyggt är ordet. Nu fattas det bara ett Tomas The Train ansikte så är det fullbordat. Men ändå Lan ett lustigt och kul litet lok, en riktig pärla verkar det bli.
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
|
![]()
Otroligt snyggt och efterlängtat bygge, enda nackdelen för mig är att nu måste jag lägga en massa tid på Trainz
![]() När loken gick multade var de alltid kopplade A mot B-ände, tror att det berodde på att multdosorna var asymmetriskt placerade, korta änden söderut. Kolla gärna på vindrutornas form, de ger ett intryck som inte riktigt stämmer, och jag tycker det har stor betydelse för helhetsintrycket. Allt annat är magiskt snyggt!!! ![]() Behöver du bilder på loken så har jag mängder. Tyvärr inte så många hyttbilder, trots att jag har kört ett av loken ![]()
__________________
/ Dalle |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Ser mycket bra ut Lan! NKlJ var en mycket intressant järnväg med intressant trafik.
Jag har letat runt lite och hittat bilder som kan vara intressanta för ditt bygge. Hoppas bilderna är till hjälp! En bit ner på den här sidan finns en bild som visar hytten med reglagen: http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=232824 En bild på en Rapidloksmotor: http://www.nyteknik.se/incoming/arti...68/rapid_3.jpg Artikel där "motorbilden" kommer i från: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3497763.ece Ungefär 3:03 in i filmen syns ett av ASJ-loken med öppna luckor där man ser b la motorn: http://www.youtube.com/watch?v=2I47Lm5r_WU
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Tack dalchr01 och ursus94 !
Det (o)lustiga är att jag slaviskt följt ritningen så den tycks inte stämma vad gäller fönstren. Får se om jag orkar ändra!? Bilder på hytten skulle vara välkommet (gäller även AEG-loket). Jag tänker göra som med Z4p, en minimal hytt och loket synligt.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... om det är kartan eller verkligheten som gäller kom på sin spets här!
Troligen bör väl verkligheten gälla? Ritningar skickas ju ofta fram och tillbaks mellan beställare (NKLJ) och tillverkare (ASEA) och genomgår många revisioner innan loket byggs. Man undrar varför det blev lägre sidofönster och dörrar, troligen är väl pantografen en anledning? Har även ändrat på gavelfönstren!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Vad vackra dom blir
![]() ![]()
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... med en modifierad Ra-hytt, reglagen, ljudet, och köregenskaperna stämmer väldigt bra
![]() Återstår att animera vissa reglage och komplettera med en egen förarventil (KP16?) t.v. om körpanelen:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |