Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-19, 08:16   #15
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
Standard

S1 1922 snart leveransklart:

S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953.
NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929).
Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp.

Ludvika med Västerås området tilldelades 4 stycken S1 lok: 1922, 1924, 1926 och 1927 för att
sättas in i person trafik och då främst kring Ludvika.
Norrland fick 7 stycken S1 lok (1919,1920,1921,1923,1925,1928 och 1929) för trafiken på bl.a Inlandsbanan,
men även i trakterna av Bollnäs och Örnsköldsvik.

S1 1922 var under sin driftstid stationerad inom Ludvika trafik distrikt och slopades 1973. Skrotades i Kalmar 1974.

Idag finns 5 stycken S1-or bevarade: 1914(SkJ), 1916 (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928 (England)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DownLoadPage.jpg.jpg (170.0 KB, 65 visningar)
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:02.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009