![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#15 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 345
|
![]()
S1 1922 snart leveransklart:
S1 blev Sveriges sista tillverkade ånglok år 1953. NOHAB tog fram 20 stycken (SJ nr 1910-1929). Största tillåtna hastighet sattes till 80 km/t och dragkraften till 8,1 Mp. Ludvika med Västerås området tilldelades 4 stycken S1 lok: 1922, 1924, 1926 och 1927 för att sättas in i person trafik och då främst kring Ludvika. Norrland fick 7 stycken S1 lok (1919,1920,1921,1923,1925,1928 och 1929) för trafiken på bl.a Inlandsbanan, men även i trakterna av Bollnäs och Örnsköldsvik. S1 1922 var under sin driftstid stationerad inom Ludvika trafik distrikt och slopades 1973. Skrotades i Kalmar 1974. Idag finns 5 stycken S1-or bevarade: 1914(SkJ), 1916 (Tyskland), 1921(SÅS), 1923 (JVM) och 1928 (England) |
![]() |
![]() |