Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-01, 12:52   #1
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg

DET ÄR ETT SPEL, INTE VERKLIGHET, OCH ETT SPEL BEHÖVER INTE AGERA DOM I VERKLIGHETEN.
.
Det här är något jag alltid undrat över. Flygspel/simulatorer är väldigt fokuserade på att de ska simulera verkligheten och kännas som att man flyger. Samt att de flesta användare vill att det ska vara "som på riktigt". Men när det kommer till tågspel så ligger fokusen på att det ska vara snyggt och väldigt lite läggs på att det ska efterlikna verkligheten.

Jag tycker det är lite underligt och tycker själv att det borde läggas mer på fysiken, samt att det är något som ska vara naturligt för utvecklare om man gör en simulator. Så jag håller med dem som klagar på fysiken, för det ska man kunna förvänta sig när det ska vara en simulator och inte ett spel.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 13:07   #2
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Så då hade jag rätt när jag skrev att det är ett spel.
Men då när jag skrev det, var det få eller ingen som höll med.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...865#post275865
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2013-08-01 klockan 13:09.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 13:15   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Så då hade jag rätt när jag skrev att det är ett spel.
Men då när jag skrev det, var det få eller ingen som höll med.
http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...865#post275865
Det är ett spel oavsiktligen, det ska vara en "simulator" en simulator och ett spel är två olika saker, det du söker och det RW är nu för tiden, det är ett spel.
Det jag (och många andra söker) är en simulator.

Ett spel eftersöker att på ett lukfullt sätt imitera verkligheten medans en simulator försöker efterlikna verkligheten till största möjliga grad.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 06:03   #4
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jag räknar dock alla dessa "simulatorer" som spel.

Men om det nu ser ut att komma en ny fysikmotot (har ingen aning om det faktiskt heter så) så har vi ju ingenting att tjafsa om längre. Men jag personligen ser detta inte fysiken ett särskilt stort problem. Så jag är väl en av dem som spelat då, fast jag hade ju inte haft något emot bättre fysik när jag tänker ett slag men det finns inte med på min "vad jag vill ha i nästa uppdaterings"-lista
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 08:17   #5
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Det är så roligt att läsa om alla lokförare på forumet. Rätt är att 'fysikmotorn' kan förbättras men jag tror att en optimering av lok och vagnars blueprints kan göra väldigt mycket också. Jag vill bara poängtera lita intressant fakta:

Mitt timmertåg från Borlänge till Gävle med Traxx (185) lok och 16 av Rushrails lastade timmervagnar på 1575 ton drar ca 2000 kwh.

När jag åker hem med samma tomtåg på ungefär 480 ton så drar tåget 3000 kwh, alltså 33% mer än det fullastade tåget.

Detta beror på luftmotståndet och att det är någon mer uppförsbacke hem. I princip behöver jag inte bromsa på hela sträckan i utförsbackarna, inte ens i den berömda ryggenbacken.

Det som är mest oriktigt i denna och de andra simulatorerna är bromsarna och det kanske är tur det. Vem vill sitta i 5 minuter och pumpa luft när man kopplat på vagnarna för att åka från A till B innan bromsen lossat på sista vagn? Dom måste väga för och nackdelar mot varandra och vissa vill 'köra från A till B med vyn utifrån' och vissa vill kunna få tjuvbroms om man inte sköter bromsningen korrekt.

Det är inte så lätt att få till det så att alla blir nöjda och glada. Ni som har kunskapen kan väl titta på vagnars Blueprint och tala om vilka som är mest lika verkligheten för jag tror att det är där felet ligger till minst 80%.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 10:26   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 852
Standard

Det tror jag Purche har rätt när det gäller tågets fysik.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 11:13   #7
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Det är så roligt att läsa om alla lokförare på forumet. Rätt är att 'fysikmotorn' kan förbättras men jag tror att en optimering av lok och vagnars blueprints kan göra väldigt mycket också. Jag vill bara poängtera lita intressant fakta:

Mitt timmertåg från Borlänge till Gävle med Traxx (185) lok och 16 av Rushrails lastade timmervagnar på 1575 ton drar ca 2000 kwh.

När jag åker hem med samma tomtåg på ungefär 480 ton så drar tåget 3000 kwh, alltså 33% mer än det fullastade tåget.

Detta beror på luftmotståndet och att det är någon mer uppförsbacke hem. I princip behöver jag inte bromsa på hela sträckan i utförsbackarna, inte ens i den berömda ryggenbacken.

Det som är mest oriktigt i denna och de andra simulatorerna är bromsarna och det kanske är tur det. Vem vill sitta i 5 minuter och pumpa luft när man kopplat på vagnarna för att åka från A till B innan bromsen lossat på sista vagn? Dom måste väga för och nackdelar mot varandra och vissa vill 'köra från A till B med vyn utifrån' och vissa vill kunna få tjuvbroms om man inte sköter bromsningen korrekt.

Det är inte så lätt att få till det så att alla blir nöjda och glada. Ni som har kunskapen kan väl titta på vagnars Blueprint och tala om vilka som är mest lika verkligheten för jag tror att det är där felet ligger till minst 80%.

Det du säger är till stor del väldigt sant.
Men som RW fungerar idag så har du tre olika "svårighetsgrader"men alla är lika svåra.
Blueprint systemet i sig är något som behöver ändras, för det är onödigt krångligt och jävligt att göra saker för simulatorn..
Och om man ska få något att bete sig någorlunda verkligt (dvs, att det inte accar och bromsar som en bil) så får du se till att loket inte har några hästkrafter samt att vagnarna inte har några bromsar.

Du har rätt i det du säger, att det kanske inte är så roligt för dom som bara vill se tåget passera, om man måste vara nogran med hur allt fungerar.
Men eftersom att dom tänker använda sig av "svårighetsgrader" så hade "expert mode" kunnat vara svårare än vad det är (och om man inte vill ha en realistiskt körupplevelse så behöver man ju knappast använda expertmode eller?)
För ett 600meter långt containertåg stannar inte från 120km/h på mindre än 500 meter, för att sedan vara uppe i 120k/h på ytterligare 500 meter, och det måste nästan vara tråkigt för dom som bara vill se tåget passera.

Personligen önskar jag att det som påstår skulle vara "svåraste svårighetsgraden" skulle vara något verkligare än vad det är nu, och att det skulle finnas möjlighet för dom som inte vill ha den upplevelsen att slippa den, det är inte ens svårt att genomföra om man nu är en kompetent spelutvecklare.

Sedan hade det varit fantastiskt för oss få som faktiskt producerar material för den här simulatorn, om dom kunde förbättra sitt idiotiska import och export system samt göra om alla blueprints så att det är lättare att producera saker.
Även ett scripting library hade varit bra så att man kan producera välgjorda prylar.
För det är inte värt det att producera material när det är så förbannat krångligt att få in det i simulatorn..
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-02, 19:02   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Skulle det inte gå att ha både bra grafik och bra fysik? Och man väljer själv i options, man vill ha Railworks som ett spel eller en simulator. Så skulle jag vilja ha det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-08-01, 13:23   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg

Jag tycker det är lite underligt och tycker själv att det borde läggas mer på fysiken, samt att det är något som ska vara naturligt för utvecklare om man gör en simulator. Så jag håller med dem som klagar på fysiken, för det ska man kunna förvänta sig när det ska vara en simulator och inte ett spel.
Det enda som är naturligt för utvecklarna är nog i förstahand att snickra ihop något som man kan tjäna pengar på (inga kunder=inga pengar=ingen lön till utvecklarna, etc, etc.).
Sen är det nog en svår balansgång att försöka tillfredsställa BÅDE "spelare" och "simmare" med en och samma produkt, det är det inte många som har lyckats FULLT ut med, det blir ofta (alltid) klagomål från endera sidan att man har åsidosatt det "jag" gillar mest med produkten.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:08.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009