![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Kommit en bra bit längre med byggandet: Växellåda och turbin på plats.
Dock har jag fått gissa lite, så finns det nån som har detaljbilder på loket längs sidan på växellåda och turbin ? Nu börjar det mer intressanta i form av skriptning: 1. Färdiggöra de olika ljuden 2. Rökkällor med slumpmässigt varierande mängd av rök 3. Slumpmässig aktiverande av alla rökkällorna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Såg precis att en bok om loket ligger ute på Tradera.
http://www.tradera.com/angturbinlok-...1141_191720138
![]() |
#18 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Det blir ett otroligt snyggt lok vovven!
![]()
![]() |
#19 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Mycket snyggt och kul att du bygger ett ganska annorlunda ångl.. nej jag menade turbinlok
![]() ![]()
![]() |
#20 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Blir nog lika spännande att höra som att köra
![]() ![]() Snyggt jobbat som vanligt ![]()
![]() |
#21 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Detta med Ångturbin kontra kolvcylindrar är intressant men tyvärr hann det aldrig utvecklas fullt ut innan ångloken försvann men med en ångturbin skulle man idag kunna bygga med betydligt högre verkningsgrad och ett ånglok med pelletseldning med automatisk inmatning och moderna ångturbiner öch rökrening kanske skulle kunna vara ett alternativ i dagens miljömedvetna samhällssystem ??????
Om man inbillar sig att el är det renaste av alla energislag så misstar man sig.
![]() |
#22 | |
Medlem
|
![]() Citat:
inget foto på de detaljer jag är ute efter i boken. Dock hittade jag faktiskt några rätt så bra bilder på Internet igår. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
|
![]()
Kul att du bygger denna maskin! Ser bra ut som vanligt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Medlem
|
![]()
Har fuskat ihop loket för att kunna starta upp med ljud och rök skripteriet.
Mycket mer spännande. Fråga: Är det nån som vet vad den inrutade maskinen har för uppgift på bilden? Jag har ingen aning. Dessutom är jag osäker hur den skall se ut? Har inga bra foton på detta objekt. Nån som har bild på denna tingest? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
|
![]()
Ser snyggt ut vovven47!
Det som du har rutat in kan kanske vara en ånggenerator för belysning och liknande? Hittade en halvdålig bild tagen snett nerifrån där man ser vad jag tror är en generator: http://absolutman.files.wordpress.co...3t-73-2012.jpg
![]() |
#26 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Den andra generatorn sitter ju en bit framför hytten uppe på pannan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
|
![]()
Kommit en bit med ljud och rökeri simulerandet. Fungerar i stort sett, men
bl.a rökeriandet behöver förbättras, men det innebär ju "bara" fin justeringar...... Är nån intresserad att se loket under körning så kolla: http://www.youtube.com/watch?v=Soq89...ature=youtu.be |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Väldigt fint vovven!
![]()
![]() |
#29 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Medlem
|
![]()
Jag måste först nämna att videoklippet på Youtube består av 3 scener:
1. Start till omkring 35 km/t 2. Full fräs 3. Strax innan stopp. Alltså full fräs nås INTE så snabbt som det verkar på klippet. M3t lokets max hastighet sattes till 70 km/t under sin aktiva karriär. Har gjort en tids mätning från start till 30 km/t med: Omkastaren full fyllning framåt Regulatorn = FULL FRÄS. Släpp bromsen, vilket ger 24 sekunder tills loket nått 30 km/t. Är det nån som vet om detta är "normal" tid för ett ånglok? Så om man vill ha långsam start får man leka med omkastaren och regulatorn. Vad gäller DCC mode så kan acceleration och inbromsning parametriseras under engine config, men jag låter dess värden vara oförändrade. |
![]() |
![]() |