Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-07, 22:16   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
en vill ha kromade lyktsarger, fast dom var bruna
Nu börjar jag tröttna på massa ovidkommande dynt
Nu har du jobbat på alldeles för hårt, så att du har slitit ut dig Lennart.

Hittar ingenting, om att någon vill ha krom på ringarna. Totte hade bara missat ringarna och tagit dom som en del utav glaset till lycktorna. Därav tjatet om ringarna, så om dom bara blev bruna så är det nog slut tjatat på den punkten.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-10-07, 22:35   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Jo men visst, jobbar på ja ...

... är ett måste för mig annars glömmer jag vad jag håller på med. Det är 1000 saker att hålla i "lilla" hjärnan så ni får förlåta mina utbrott ibland

Brunt runt lyktorna blir det och littskyltar på rätt ställe:
Och en "rödrosa" panto som passar illa på "brunlok"



Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Nu har du jobbat på alldeles för hårt, så att du har slitit ut dig Lennart.

Hittar ingenting, om att någon vill ha krom på ringarna. Totte hade bara missat ringarna och tagit dom som en del utav glaset till lycktorna. Därav tjatet om ringarna, så om dom bara blev bruna så är det nog slut tjatat på den punkten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131007_0000.jpg (119.9 KB, 89 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 07:25   #3
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Ventilatorgallren på taket.

Du är helt otrolig på att bygga och ekans texturer gör loket mera likt originalet än originalet själv... Otroligt snyggt

Noterade en detalj på korgarna och det är att luftintagen på taket är de som finns på taken i 1200-serien, medan 900-serien hade "Da" -liknande luftintag som inte löpte ända ut mot lokhalvornas gavlar.

/Håkan

Senast redigerad av Håkan Zaar den 2013-10-08 klockan 12:55.
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 07:38   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg
Du är helt otrolig på att bygga och ekans texturer gör loket mera likt originalet den originalet själv... Otroligt snyggt

Noterade en detalj på korgarna och det är att luftintagen på taket är de som finns på taken i 1200-serien, medan 900-serien hade "Da" -liknande luftintag som inte löpte ända ut mot lokhalvornas gavlar.

/Håkan
Jaha, där ser man.
Man lär sig hela tiden om nya små detaljer på dom olika loken, tack vare Lennarts byggen och Forumet.

Som 1211 här, längs hela sidan.

http://www.railroadpictures.de/bilde...Dm3-1211-1.jpg

eller som 984 och 978 här, fram till sista fönstret ungefär.

http://www.railroadpictures.de/bilde...Dm3--984-1.jpg

http://tinypic.com/view.php?pic=rk24vc&s=5#.UlOWTb5vncs


EDIT: Såg nu också, att även mittdelen har olika luftintag.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2013-10-08 klockan 07:41.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 08:23   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Undrar bara, om det ska vara ett så stort mellanrum mellan lokhalvorna verkligen? Kollar man på diverse bilder ser det inte så stort ut. Ser även att det nu blivit en A och B-del dessutom! Mycket snyggt, men återigen, strömavtagarna, kan man göra så det går att bara ha en uppe? Det var väl bara i malmtågen dem gick med båda uppe. Och dem (Dm, ej Dm3) användes ju även för annat längre söderut.
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 09:21   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... är ett måste för mig annars glömmer jag vad jag håller på med. Det är 1000 saker att hålla i "lilla" hjärnan så ni får förlåta mina utbrott ibland

Brunt runt lyktorna blir det och littskyltar på rätt ställe:
Och en "rödrosa" panto som passar illa på "brunlok"
Wow. Det är nästan som att man var där på den gamla goda tiden.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 11:00   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kul med alla synpunkter ...

... jag lär mig också mängder om dessa lok och bygger oförtrutet vidare.
Min plan är att det mesta skall bli valbart via propertyrutan -
färgsättning, typ av koppel, typ av lyktor, skyltning, littera m.m. Tyvärr kan man (ännu inte) byta panto och boggier, liksom detta med att ha bara en panto uppe (då måste man bygga hela loket som en enhet).

Mest fixat med luft- och vakumslangarna och ett SAR-koppel (se bilden)
Den list Jockes pratar om är väl fotlisten ovanför buffertbalken ??? och det skall bli en är det tänkt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131008_0000.jpg (184.7 KB, 68 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 11:22   #8
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... jag lär mig också mängder om dessa lok och bygger oförtrutet vidare.
Min plan är att det mesta skall bli valbart via propertyrutan -
färgsättning, typ av koppel, typ av lyktor, skyltning, littera m.m. Tyvärr kan man (ännu inte) byta panto och boggier, liksom detta med att ha bara en panto uppe (då måste man bygga hela loket som en enhet).

Mest fixat med luft- och vakumslangarna och ett SAR-koppel (se bilden)
Den list Jockes pratar om är väl fotlisten ovanför buffertbalken ??? och det skall bli en är det tänkt.
Kommer man att kunna välja koppel? För Dm var väl aldrig utrustade med SAR eftersom de gick i vanliga godståg?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 11:29   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Kommer man att kunna välja koppel? För Dm var väl aldrig utrustade med SAR eftersom de gick i vanliga godståg?

Min plan är att det mesta skall bli valbart via propertyrutan -
färgsättning, typ av koppel, typ av lyktor, skyltning, littera m.m.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 12:39   #10
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Olika enheter i 900-serien

Dm3-lok i 900 serien fanns ju

976-977-978
979-980-981
982-983-984

En sammansatt enhet tillkom på slutet av lokens karriär och det var
974-983-975
974-975 gick ju som Dm fram tills dess.

Jag hade tillfälle att få köra samtliga dessa enheter vilket var en upplevelse.
Jag hade även förmånen att åka med en tämligen illa balanserad Dm i 1200 serien på Svappavaara och jag kan förstå glädjen hos förarna över de nya IORE-loken, men jag saknar dessa maskiner i deras bruna utförande.

Tänk er.....
En natt i Gällivare med en ensam Dm3 på väg upp till Vitåfors i 30 minus.
Stå på bangården utanför tågex. ventilatorerna startar, bromsen loss, efter en kort stund kopplar man upp första körläget, sedan det andra osv... och med ilskna blå blixtar från kontaktledningen som lyser upp hela bangården så rullar maskinen majestätiskt bort över bangården mot järnvägsövergången i norra änden och försvinner sedan bort förbi Bolidens omlastningsplats.....Ljusskenet från blixtarna ackompanjeras av skådespelet, norrsken vid horisonten.

Det var tider de.....ca 20 år sedan nu!

Faan man sitter här och blir nästan tårögd!
(Ber om ursäkt för franskan)

/Håkan

Senast redigerad av Håkan Zaar den 2013-10-08 klockan 14:58.
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 11:27   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... jag lär mig också mängder om dessa lok och bygger oförtrutet vidare.
Min plan är att det mesta skall bli valbart via propertyrutan -
färgsättning, typ av koppel, typ av lyktor, skyltning, littera m.m. Tyvärr kan man (ännu inte) byta panto och boggier, liksom detta med att ha bara en panto uppe (då måste man bygga hela loket som en enhet).

Mest fixat med luft- och vakumslangarna och ett SAR-koppel (se bilden)
Den list Jockes pratar om är väl fotlisten ovanför buffertbalken ??? och det skall bli en är det tänkt.
Snyggt Lennart.

Skaffar du dig inte, ännu mer jobb nu. Nu när du har gjort ett SAR-koppel till henne, så är det ju nästan så att du blir tvungen att börja gräva i dina gamla malmvagnar, så att dom också får ett passande koppel.

Suck, vart ska detta sluta.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 12:16   #12
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 078
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Snyggt Lennart.

Skaffar du dig inte, ännu mer jobb nu. Nu när du har gjort ett SAR-koppel till henne, så är det ju nästan så att du blir tvungen att börja gräva i dina gamla malmvagnar, så att dom också får ett passande koppel.

Suck, vart ska detta sluta.
SAR-kopplet fanns väl inte på någon av dom malmvagnar som Lennart har byggt vad jag vet, det kom väl inte förrens på dom större 4-axliga vagnarna.

Lennart: Ang. slangarna, nu börjar det likna nått .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 12:36   #13
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
SAR-kopplet fanns väl inte på någon av dom malmvagnar som Lennart har byggt vad jag vet, det kom väl inte förrens på dom större 4-axliga vagnarna.

Lennart: Ang. slangarna, nu börjar det likna nått .
Jaha, där hade jag fel igen.
Trodde att dom dök upp på Mas-vagnarna tillsammans med Dm3.
Men jag kan inte hitta en enda bild med SAR-koppel på dom, så det är väl bara att krypa till korset.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 12:00   #14
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 866
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... jag lär mig också mängder om dessa lok och bygger oförtrutet vidare.
Min plan är att det mesta skall bli valbart via propertyrutan -
färgsättning, typ av koppel, typ av lyktor, skyltning, littera m.m. Tyvärr kan man (ännu inte) byta panto och boggier, liksom detta med att ha bara en panto uppe (då måste man bygga hela loket som en enhet).

Mest fixat med luft- och vakumslangarna och ett SAR-koppel (se bilden)
Den list Jockes pratar om är väl fotlisten ovanför buffertbalken ??? och det skall bli en är det tänkt.
Spånar lite. Eftersom du ändå har en A och B-del, borde det då inte gå att sätta två pantografer, en osynlig, och en synlig, där den osynliga har läge "A" och den andra, synliga har läge "B". Om då A-enheten har läge A på sin pantograf, så borde det väl gå att köra med en uppe? Alternativt att man gör tvärtom emot B-delen på loket med pantografer.

Kanske kan göra en skiss, som körklarar bättre, jag är urusel på att förklara med text så

MYCKET snyggt arbete med luftslangarna måste jag dock säga!!! Ska bli otroligt kul att få köra runt med henne!

EDIT: hittade denna bild på Dm3's koppel: http://lindman.dk/jvg/12181238.jpg
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-10-08 klockan 12:02.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 12:11   #15
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 843
Standard

Strålkastarna!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009