Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-08, 19:25   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Hur långt ner i gruvan är panton fäst? Tänk på att vissa broar kan vara rätt höga nämligen! Skulle den vara satt väldigt långt ner, kanske en LOD kan göra den "osynlig"?

Men fytusan vad snyggt det ser ut med panton sådär!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 19:44   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
Standard

Lennart: Ser på bilderna att avståndet mellan lokdelarna kanske är lite väl litet, kurvan som loket befinner sej i är ju inte speciellt snäv, ändå ser det ut som loken nästan skär in i varandra (eller är det en synvilla???).
I bland får man nog tumma lite på verkligheten för att få saker å ting att bli okey i Trainz.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 20:28   #3
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Skadade hörn på korgar....

Är inget ovanligt på originalloken heller....i Trainz slipper man i alla fall att knacka plåt. Jag vet med mig att jag fotat en handfull enheter som haft skador uppkomna av att de stött ihop eller att någon enhet klivit ur i någon igenfrusen växel. Kan säkert finnas många olika orsaker. Hur som haver är det även i verkligheten ganska tajt mellan enheterna och det ser mycket naturtroget ut på bilderna ovan. Skitsnyggt helt enkelt!

/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 21:38   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ekan och Håkan ..

Särar jag mer på enheterna ser det tokigt ut på rakorna ! Jag tror vi får leva med detta. Att göra snäva kurvor får väl lämnas åt modellrallarna
Malmbanan hade väl rätt stora kurvradier (>200m) kan jag tänka mig, Håkan kanske vet ?


Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Zaar Visa inlägg
Är inget ovanligt på originalloken heller....i Trainz slipper man i alla fall att knacka plåt. Jag vet med mig att jag fotat en handfull enheter som haft skador uppkomna av att de stött ihop eller att någon enhet klivit ur i någon igenfrusen växel. Kan säkert finnas många olika orsaker. Hur som haver är det även i verkligheten ganska tajt mellan enheterna och det ser mycket naturtroget ut på bilderna ovan. Skitsnyggt helt enkelt!

/Håkan
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 21:43   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Särar jag mer på enheterna ser det tokigt ut på rakorna ! Jag tror vi får leva med detta. Att göra snäva kurvor får väl lämnas åt modellrallarna
Malmbanan hade väl rätt stora kurvradier (>200m) kan jag tänka mig, Håkan kanske vet ?
Enl. både Wikipedia och historiskt.nu, så är minsta kurvradien på Malmbanan 300m Och din kurva ser lite skarpare ut än så Får man fråga hur skarp den är? (Finns ett inbyggt verktyg i Trainz för att kolla det). Men även jag tycker det ser bra ut som det gör nu!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 23:14   #6
Håkan Zaar
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Sundsvall
Inlägg: 25
Standard Minsta radie är tydligen 300 m

Men det är dagens malmbana. Det fanns säkert snävare kurvor på bangårdar på 50-60-talet.

/Håkan
Håkan Zaar besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-08, 23:22   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Det kliar verkligen i fingrarna nu för att återuppta mitt malmbane bygge som lades på hyllan för ett tag sedan..
I vilket fall som helst, otroligt snyggt Lan!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 09:22   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Kurvtagning och annat ...

De bilder som visade "kortkopplingen" har radie 300 m där kopplingen mellan delarna är till vänster och 90 m för de till höger och det verkar OK (se bild 1).

Jockes tyckte lyktorna fattades och det gör dom i byggprogrammet eftersom de blir egna mesher. När jag blir trött på brunt (900-serien) svävar jag upp i det blå (1200-serien) och på bild 2 kan ni se de blivande Marshalljusen:

Om nån har nåra bilder på inredningen i motorrummet (går väl från Da också) så vore jag tacksam ?!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20131009_0000.jpg (167.5 KB, 132 visningar)
Filtyp: jpg blue_lyktor.jpg (48.6 KB, 130 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 11:21   #9
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 265
Standard

Hej!
Kommer du att göra Dm3 med brun färgsättning och marshallklyktor och där den högra förardörren var flyttad bakott, som man började bygga om dom i slutet av 70-talet.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 14:01   #10
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej!
Kommer du att göra Dm3 med brun färgsättning och marshallklyktor och där den högra förardörren var flyttad bakott, som man började bygga om dom i slutet av 70-talet.
Om nu inte Lennart vill detta, så är det väl bara (nästan) å' lägga den bruna färgsättningen på den blå varianten (moderniserade). Tar knappast så lång tid Lite kan vi bidra med ju!

Mycket snyggt arbete dock, Lennart!!! Men tycker "skarven" mellan front och sida ser väldigt konstig ut, dem blåa färgerna slutar/följer inte på samma ställe.
Å så ska såklart fönstret och räckena bort där den flyttade dörren var. Där ska det även in ett längre fönster.
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2013-10-09 klockan 14:02.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 23:07   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Ja RobertE ...

... som jag "modul"-bygger är det fullt möjligt !


Citat:
Ursprungligen postat av RobertE Visa inlägg
Hej!
Kommer du att göra Dm3 med brun färgsättning och marshallklyktor och där den högra förardörren var flyttad bakott, som man började bygga om dom i slutet av 70-talet.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009