![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#121 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Lennart: Såg nu att du har skickat lite prylar, men jag sitter inte hemma på min egen dator förrens i morgon eftermiddag, så jag har inte hunnit kolla på något än.
MEN det är ju bra att vi har vakna och observanta hjälpredor som Jocke (som börjar bli en korvtiger nästan ![]() Loken har ju under årens lopp ändrats både lite här å där på olika "årsmodeller" av samma lok, så om NÅGON detalj på NÅGON årsmodell av NÅGOT lok inte kanske stämmer 100%, så går det nog att ha överseende med antar jag. Hoppas bara att tålamodet inte tryter för dej, för jag är ganska säker på att alla gärna vänter på en release i lung och ro, när man ser (och vet) vad du kan åstadkomma, så att du inte börjar känna dej stressad och känner att du måste leverera i samma takt som är "normalt" för dej ![]() Sen, på tal om supermodell, kolla på bilden: PS. Kul att man blev påmind om att det var 944-945 som gick på Jämtland/Ånge-Tövaterminalen (Sundsvall), och som sagt var, ända in på (mitten av t.o.m. TROR jag) 90-talet, var nog bland dom sista Dm-loken i ordinarie tjänst förutom malmbanans.
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2013-10-12 klockan 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Hej!
Jag följer utvecklingen och tycker du är fantastiskt duktig! Grattis!
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2013-10-12 klockan 19:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2009
|
![]()
En sak som jag grubblat på är om loken verkligen haft axeltrycksskyltar?
- Jag kan inte påminna mig det och jag har inte några bilder på loken med detta heller i arkivet. Axeltrycket ansåg man väl vara tillräckligt....ja man resonerade väl lite som Rolls Royce som hade en (eller ett par) bilmodeller där man inte angav motoreffekten i detalj....det stod bara Horsepower : Enough! (Tillräckligt alltså). Det lär vara tillräckligt axeltryck även på Dm3. Kanske därför man skippade axeltrycksskyltar? /Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Intressant detta! De är lätt att plocka bort men jag vill ha full visshet först, och om det var generellt ????
Citat:
![]() |
![]() |
#125 |
Veteran
|
![]()
.. som vanligt alltid något man inte klarar av. Dessa Cerisröda "stripes" har jag svårt att få "smooth", men jag får väl ta ett nappatag med dom igen! Det är ju egna mesher som ligger utanpå loket så det borde gå !?
Jo då Ekan, det går att göra runda fina hörn! Jag har just kommit på hur ! Men jag tänker inte tala om det för någon ![]() Jag kommer att uppdatera Dropboxfilerna med det senaste i morgon, så ligg lågt ett tag.
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-10-12 klockan 22:15. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]() Citat:
![]() Även om det kostar några polygoner extra, men det är sådant där som skilljer agnarna från vetet när man snackar "supermodeller". Och som sagt, stressa absolut inte för min skull, är inte hemma på min egen dator förrens i morgon em, och ju mer du har hunnit fixa/rätta till, ju mindre "gnäll" kommer du att höra från mej, hehe ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#127 | |
Veteran
|
![]()
Det märkliga är att det reducerade polygontalet ordentligt när jag kom på tricket!
Om nu detta skall bli en "supermodell" behöver jag dina kunskaper om texturarbete. Nitraderna t.ex. är rakt av kopierade från dina texturer men behöver kanske någon förstärkt skuggning och tillrättning. Ibland ångrar jag att jag inte gick upp till 2048-texturer, men nu är det som det är. Nitstrukturen kring fönstren är svår i 1024 men jag hoppas du hittar nåt! Liksom vissa skuggningar som kanske måste rättas till för att se bra ut. Vi hörs! Citat:
![]() |
![]() |
#128 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Ser bra ut LAn men jag har en fråga som jag har tänkt på. När tror du att dm loken kommer till download:s sidan.
![]() |
#129 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
![]() Hur ska Lennart kunna veta detta, när jag, Jocke, med flera, hela tiden kommer med olika synpunkter och ändringar på loket. Sen ska Ekan ta över och fixa till texturerna och det kan inte Lennart veta, hur lång tid Ekan behöver för detta. Du måste lära dig, att inte ställa denna fråga hela tiden. För det är dessa frågor (när är den klar), som får en att tappa lusten och inte färdigställa visa objekt. Den är klar, när Lennart och Ekan anser att den är redo. Kanske imorgon, om ett halvår eller kanske aldrig, för att det kommer en ny dum fråga. När är den klar för Download. Ge dig till tåls och vänta, så kommer den nog.
![]() |
![]() |
#130 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Blev mycket bättre nu!! Så lite, kan ändå göra så mycket. Men ska det bli en supermodell, tycker jag kopplet kan få sig en bättre textur, speciellt uppifrån, där ser den jättesuddig ut.
Engelska Wikipedia har en hela sida om SA3-kopplena, och det skulle faktiskt inte förvåna mig om det redan finns något sådant koppel till Trainz (eftersom ryssarna byggt så mycket till Trainz). Annars är google ett bra tips, man hittar rätt många bilder om man säker på "SA3 coupler" (mycket är dock på ryska av förståeliga själ, men Google Translate funkar ganska bra, finns inbyggt i webbläsaren Chrome). Hittade även en enklare ritning, men den var helt värdelös tyvärr.. Och för att bli en ännu bättre "supermodell", så skulle jag gärna se samma funktion som Rc-loken har, nämligen ett alternativ om automatiska backspeglar ![]()
![]() |
#131 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
http://model.trainzup.com/
På denna sida bör du med största sannolikhet kunna hitta ett SA3 koppel som du kan använda, sidan är (som jag förstått det) till för att vara ett bibliotek som folk kan använd för att kunna hitta universala mesher för sina 3D byggnationer för att spara tid och energi, en idé jag själv funderat på att sätta upp här på forumet, där man kan tillhandahålla till exempel bufftertar, boggies och andra universala objekt som kan finnas bland olika fordon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Veteran
|
![]()
... har börjat (Bengans idé):
![]() |
#133 |
Medlem
|
![]()
Ett Väldigt(!!) bra sett att ha lokens nummer på. Då man kan variera enormt! Ska bli kul att ser hur det bli
![]()
![]() |
#134 |
Veteran
|
![]()
..."men omgiven av goda rådgivare" hittade jag ett sätt att med stor vånda kunna byta numer och namn till vilket lok man vill.
Tyvärr kräver detta insatser av nån skript-gigant som Svenolov för att bli hanterligt i Propertyrutan, men Svenolof har just nu drabbats av "Signalkräfta" och har nog inte tid med sånt här !? Men vi får se i framtiden ![]() Bilden visar det sista av Dm-loken, Oscar, byggd 1970, och efter fullgjord tjänsgöring skänkt till Järnvägsmuséet i Gävle 2013. En liten video från överlämnandet: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...tt-i-pension-1 och ett screenshot från mig (A-änden):
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-10-21 klockan 21:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Medlem
|
![]()
Undrar om inte den svarta "skuggan" på siffrorna ska ha en annan nyans, nu ser dem lite utstickande ut. Men hur är det löst på andra lok? Där fyller man ju bara i ett nummer så får loken just det numret. Tex. har STW's Hg-lok och svenska Y2an det och undrar om inte även C20-har det (har ej C20 installerad så vet inte). Samt att amerikanarna använder det systemet rätt flitigt.
Ser väldigt bra ut iaf! ![]()