![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... kommer att presenteras i denna tråd framöver. Sealpowers "Nedläggningstråd" var nog fel - Jag bygger för Trainz och enbart för Trainz så här hör det väl hemma !?
Jag erbjöd mig fullfölja det Sealpower påbörjade med LKAB Spårvagn M1 från 1907 och på den vägen är det. Peojektet växer som "ogräs" - släpvagn, texturegroups, körbar hytt, spår och luftledning. Ljud och enginespec därtill. Men detta är "gruvligt" roligt ![]() Bilder från dagens filande:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-11-11 klockan 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Snyggt!!! Värmer i mitt spårvägshjärta!
![]() Men, handbromsen ser verkligen för grov ut! Tänk på att man använde den för att stanna (elbroms stannar inte vagnen helt, utan man bromsar sista biten med handbromsen, eller om den har något finare namn). Är även skeptiskt över brandsläckaren, tror inte den fanns där när vagnen var ny... Är något som inte är original på spårvagnarna vi har i Malmköping iaf.
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... brandsläckaren stannar kvar!!! (som gammal frivilligkårist ett måste!). Bromsratten är så smal nu att den passar även små "barnahänder". Den samverkar med Pådrag-Broms och går snabbt att slå till nödbromsläge.
Den senaste, lätt smutsade texturen i texturgroupen är också på plats. Citat:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Självklart Lennart!!! Brandsäkerheten går före ALLT, och det har du helt rätt i.
Dock undrar jag om vagnarna verkligen hade kvar sina orgianlkoppel på slutet, eller om dem byttes ut mot albertkoppel? På museispårvägens tid (enl. bilder på bussmicke's hemsida) hade dem det. Säg till om du önskar bilder på något, ska till Malmköping snart och kan "sneaka" (=smyga) iväg lite och ta några bilder på saker du önskar, det ä' bara att skicka ett PM!
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... jag kom på är att det inte alltid är barmark norr om polcirkeln, så vad göra - jo ett insnöat 1000 mm spår.
Det kan komma till uppladdning av hela LKAB Spårvagnspaket idag om allt fungerar. Detta hade aldrig blivit av om inte Sealpower börjat ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Alla saker är sökbara med LKAB !
Kontaktledningen består av tre delar och är scenry splines. 1. HT kontaktledning max 20 m med huvudledning som matas från ett liter transformatorhus på stolpen. 2. HM kontaktledning max 40 m med två stolpar med matarledning till kontakttråden 3. kontaktledning utan huvudledning max 40 m med två stolpar Tanken är att man sätter ut 1 följt av 2 och sen 3. Detta kan sen upprepas när man anser det lämpligt. Gaturälerna är en avsmalnad Korvtigerprodukt av gammal god årgång. Spåren är av modern "stitched track"-typ. Hytten är enkel och har reglage för stömavtagare, körriktningsväljare, broms-pådrag, handbroms och ringklocka. Motorljudet är en stor fil men jag tycker det låter spårvagn iallafall. Vagnarna har belysning, passagerarstöd och öppningsbara dörrar. Ljuset sätt på med L och bländas av med Shift-L Lycka till och kom gärna med kommentarer, helst positiva, i denna tråd !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
|
![]()
Tack så hemskt mycket för spårvagnarna!
Äntligen finns det svenska spårvagnar till Trainz. ![]()
__________________
Mvh RobertE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Lennart!! Väldigt fint jobb av dig och sealpower. Men, jag ska såklart komma med kommentarer.
![]() Förlåt för att jag kommer med negativa kommentarer nu... men hoppas du inte lessnar på mig för mycket ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-11-12 klockan 18:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Ja du Jockes,
du är en enveten påpekare (och det är kanske bra?) Jag har till midnatt på mig att ändra i posterna, sen måste jag skriva nya(förbannat dumt ordnat tycker jag - jag borde ha rätt att editera mina egna trådar i evinnerlig tid, vad tycker Svenolov???) Nåväl. dina tre sista punkter då: Jag försökte göra ledningarna med lite "hängbuk" men med "stiched track" är det så att alla vertex dras ut och kurvar sig (förklarar att stolparna blir ovala (de blir endast rätt vid max-avstånd (20m). Missade polgoner på alla ledningar gjorde att de inte syntes underifrån. De nya är helt raka (inga vertex på vägen - men heller ingen "hängbuk"). Detta löste iallafal problemet med böjda ledningar i kurvorna (=bonus) Nya kontaktledningar uppdaterade i den posten på Download: PS Det går inte att "klicka" ihop de olika kontaktledningstyperna men det går utmärkt att centrera vertexcirklarna på varann. Spårvagn med Lyrbygel blir det ingen, pga. problemen med riktningsväxling och rundvridning (Pantographer är gammalt Ultiimate Trainz-SKIT) - man får byta själv. Slipers-bredden är också en följd av "stiched-track" man får lägga vertexcirklarna på lagom avstånd. DS:
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2013-11-12 klockan 22:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]() Citat:
Men kom på en sak till! Hade annars varit ett bra sett att ha alla stolpar som trackobject (gärna även med utliggare på båda sidorna, fanns ju mötesspår på spårvägen i Kiruna) och som scenery, och ledningar (bara ledningar) som spline. Då kan man bygga hur man vill! Men även med stolpar och tråd i samma spline (som nu), för det är ett effektivt sett på långa enkelspåriga sträckor, att slippa hålla på med tråden. Ska försöka göra en snövariant av stolparna också då. EDIT: nu ser det mycket bättre ut! men jag måste fråga, hur gör andra, när dem gör hängande trådar, som ändå går rakt, och inte böjs i kurvor? Går inte det längre? Ett annat problem med dem nya trådarna är dock att det är svårt att använda dem vid mötesspår, blir på tok för många stolpar överallt... Då vore, som jag beskrev ovan, att föredra! Annars är dem nog jättebra på längre raka sträckor. Provar vidare, och bygger vidare min vinter-spårväg. Kommer säkert upp här senare ![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg Senast redigerad av Jockes den 2013-11-12 klockan 22:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Jag fortsätter besvara dina punkter allteftersom:
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 856
|
![]()
Midnattsolen är nära..!
![]() ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |