![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 526
|
![]()
Fysiken i Railworks var värre än jag hade trott
![]() ------------------------------------------------------------------------- Har gjort en massa tester i en 8 promilles utförsbacke ned mot Cutbank (kör mot väster) (Marias pass) idag. Jag har kört fram och tillbaka med olika hastigheter för att se hur tåget beter sig Tåget var 2 st ES44 (4400 hk var*2=8800 Hk totalt) Jag hade 32 fulla Kolvagnar =ca 4500 ton. Med lok ca 4800 ton Det blir 2 hk/ton på detta tåg Fakta. Hela tåget i 8 promilles lutningen vid testerna. ------------------------------------------------------------------ Test att köra i 10 mph Nerför. . Tåget tappar i hastighet, för köra med 13 % motor för att hålla hastigheten Uppför Uppför så behöver jag bara köra med 13 % motor för att hålla hastigheten dvs likadant som i nerförs backen ------------------------------------------------------------------------ Test att köra i 20 mph Likadant som i testet i 10 mph dvs åt skogen ----------------------------------------------------------------------- Test att köra i 30 mph Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth ---------------------------------------------------------------------- Test att köra i 40 mph Nerför tappar hastighet får köra med 13% motor för att hålla sth Uppför så behöver jag köra med 13 % motor ibland 25 % för att hålla sth I verkligheten hade aldrig koltåget orkat hålla 40 mph i en 8 promilles lutning med 2 hk/ton Jag gissar 15-20 mph med 100 % motor. --------------------------------------------------------------------- Test med ett lok bara (dvs det loket jag kör) Här blev det väldigt annorlunda ,bra Stod stilla först sen lät jag det rulla upp. Den ökade hastigheten till 60 mph Accelerationen mellan 3 till 4 Mph tog det 13 sekunder Accelerationen mellan 50 till 51 Mph tog det 16 sekunder. Så det var kanske friktionen luftmotståndet att det ökade mindre på slutet. För info så hjälpe jag till med motorn för snabbare acceleration ibland men vid mätningarna så var den avstängd (jag gjorde 7 mätningar mellan 1 till 60 Mph) ------------------------------------------------------------------- Slutsats . Det är åt skogen Hur kan tåg inte rulla i nerförsbackar med vagnar så att man måste hjälpa till med loket 13 till 25% av motorkraften. Men med samma motorkraft kan man köra uppför!!!!. Tåget går lika tungt nerför som i uppförs backar i många fall Men med bara lok och (och förmodligen motorvagnar) så beter sig det ganska normalt. Så problemet verkar ligga hos vagnarna åtminstone nerförbackarna Varför tågen går så lätt uppför kan man undra. Verkar som vagnarna och kanske loken inte vet om vad tyngdkraft är. (Äpplet faller ned mot jorden) Nu förstår jag bättre varför jag tycker att tågen beter sig konstigt när jag kör Railworks, tågen följder inte tyngdlagen. PS varför det blev annorlunda nu idag än testet i går vet jag inte. Igår så hade jag samma tåg men det rullade faktiskt i nerförsbacken (men väldigt dåligt). Enda skillnaden är att jag då startade direkt från scenario editorn när jag gjorde ordning tåget DS ![]() ![]() Senast redigerad av jorgen3 den 2013-11-23 klockan 18:20. |
![]() |
![]() |