![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Visa resultat för omröstning: Bör järnvägen återregleras? | |||
Ja, total återreglering. Allt bör ställas under statlig kontroll. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
26 | 55.32% |
Ja, till viss del. Behåll nuvarande system med separata operatörer för persontåg, gods, bana etc. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
13 | 27.66% |
Nej, men ingen ytterligare avreglering. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
3 | 6.38% |
Nej, avreglera ytterligare. Järnvägen bör skötas enbart av privata företag. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
5 | 10.64% |
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 542
|
![]()
Jag är av åsikten att samma organisation ska sköta allt, inklusive infrastruktur, underhåll och trafik. Om det sedan skulle ske genom återgång till "gamla SJ" (före 1988) eller genom införandet av ett amerikanskt system med en mängd olika bolag som sköter sin del av nätet låter jag vara osagt.
I många av de länder där tågtrafiken fungerar som bäst är inte järnvägen upphackad som i Sverige. Exempel på detta är Japan och Schweiz, bland annat.
__________________
Mvh Björn ![]() Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora Senast redigerad av bönan den 2014-01-13 klockan 16:13. |
![]() |
![]() |