Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-25, 23:47   #1
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 808
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

riktigt snyggt.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 00:45   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Kul att du kommer igång.

För att kunna exportera den behöver du en textur som är ett Kuju Material (Plugin från deras sida om du inte har) TrainBasicObjectDiffuse fungerar bra för "clutter". Texturen måste vara i .ACE format.
Sen måste objektet heta på ett speciellt sätt: 1_0512_stavla t.ex. Då kommer RW att ladda in och visa objektet på 512meter. Det måste vara fyra siffor.

När du väl exporterat krävs ett blueprint. I Source mappen i RW skapar du en användare, i den mappen en kategori. Jag har för mina objekt enligt railworks\Source\Soden\Scenery och däri flera mappar beroende på, men det behövs inte. Gör även en mapp som heter textures i den mappen du skapar.
Din 3d fil kan behöva ligga i mappen du skapar och den tillhörande texturen i textures mappen innan export så att det är rätt sökväg till texturen.

I blueprint editorn (via Utillites) skapar du ett blueprint genom att högerklicka i din mapp, New Item... välj Blueprint och Scenery blueprint.

Ge blueprintet ett namn
I Display Name väljer du vad objektet ska heta i simulatorn
Description
Category Välj en kategori som passar objektet, Clutter eller Modern Signals kanske passar tavlan
Render Component
Geometry ID sökvägen till den exporterade .IGS filen
Collision geometry ID behövs inte för scenery objekt
Shadow type brukar jag välja None
Detail level genertation range
Ha 10 i båda fälten

Testa att exportera.

Hoppas det inte blev för grötigt. Lycka till.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-26, 23:36   #3
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jag ska ta och titta närmre på detta till helgen om jag får tid, finns ju dock en massa annat att göra också än att sitta inne vid datorn

Men jag måste säga att de få saker os jag har gjort i maya hittills har varit mycket roliga. Detta är något som jag kommer att fortsätta med framöver. Vore roligt att göra något större som ett lok. Men det kommer väl med tiden...

Tills vidare, ha det gött alla!

EDIT: glömde säga tack för hjälpen basse
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-27, 08:31   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Du kan ju fråga Totte om vilka objekt han behöver till sin trollhättanrutt. Totte vill ha en hel del scenery-objekt (t.ex. Vänersborgs stationshus) för att få rutten att efterlikna originalet så gott det går. Jag tror han blir mycket tacksam om du hjälper till. Det tror jag verkligen.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009