Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-26, 21:35   #1
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ingen motorbromsning, Hg lok ska ha en bromsventil till vänster om pådragsreglaget, i dom lok jag har varit uppe i har det alltid rört sig om en D3L.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-03-26, 22:01   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ingen motorbromsning, Hg lok ska ha en bromsventil till vänster om pådragsreglaget, i dom lok jag har varit uppe i har det alltid rört sig om en D3L.
Detta får du utreda, Marcus. Jag har inte mycket att gå efter!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 21:29   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Till Nisse och andra ...

... hur man tar bort mina hugskott med Lokis och Synth:

Om man öppnar config.txt för hytten så hittar man sist i mesh-table dessa 3 containrar:



synth
{
kind "animated-lever"
auto-create 1
mesh "synth.im"
anim "synth.kin"
limits 0,4
notches 0,0.25,0.5,0.75,1
notchheight 0,0,0,0,0
mousespeed -1
att-parent "default"
test-collisions 0
tooltip-text "Synth"
}

synth-collision-box
{
mesh "selectionbox.im"
att-parent "synth"
att "a.grab"
auto-create 1
kind "collision-proxy"
opacity 0
collision-parent "synth"
}

driver_0
{
auto-create 1
mesh "drivercharacter/tchm_body.im"
anim "drivercharacter/tchm_body.kin"
att-parent "default"
att "a.lokis"
animation-loop-speed 8
}


}



Om ni ändrar alla tre auto-create 1 till 0 så försvinner både lokis och synthen och ni får en lugnare körupplevelse.''

Hepp:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 22:02   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Åsså till alla ...

... "väderbitare" och "skita-ner-pellar":

Loken har en 12%-ig reflection-map som gör att dom glänser lite. Detta är är väldigt "förhatligt" för vissa

Men det är lätt att skumma bort!

Reflection-texturen heter reflect_brass.tga och om man tar in den i ett bildprogram och minskar kontrast och ljushet ordentligt så försvinner reflectionen och man kan "väderbita" och "skita ned" efter eget gottfinnande

Exempelbilder:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg reflect_brass.jpg (61.5 KB, 76 visningar)
Filtyp: jpg reflect_brass_dull.jpg (20.2 KB, 75 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 22:04   #5
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Mycket stiligt!! Ska bli kul att provköra, och ger inspiration att starta Trainz igen!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 16:31   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Har provkört och testat ett synth-fritt BJ Hg. Resultatet en hel del ros men tyvärr också ris.Vagnsbromsen utmärkt, reglagen fungerar bra - men med ett viktigt undantag; pådraget!

Första provresan: Gick inte att få läge 0. Loket rullade igång på läge 1 av sig självt. Lite knepigt få rätt grepp om pådraget.

Andra provresan: Nu fungerade läge 0. Loket accelerade med 600 ton på kroken tillfredsställande. Vid pådrag 20 gick det inte att dra ner pådraget under läge 16. För att kunna stanna tåget/minska farten måste pantografen inaktiveras varvid vagnsbromsen slog till.

Frånsett problemet med pådraget; vilket trevligt lok att göra, att å-knappa sig fram i hytten ett nöje.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-01, 17:20   #7
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra att nån är på alerten, Nisse!

Jo detta med pådrag är lite lurigt:
I lokets enginespec. anges antal throttle-notches.
I hyttens config i throttle_lever - containern skall det vara lika många.
Sen till "Auran-idiotics" - Trainz har ALLTID endast 8 notches, så om man sätter antal notches till t.ex. 16 så blir 0 och1 samma osv.

Håller just på att utreda detta för Ma-loken så jag kan uppdatera Hg och Ud sedan, hoppas jag !

Tack Nisse!



Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Har provkört och testat ett synth-fritt BJ Hg. Resultatet en hel del ros men tyvärr också ris.Vagnsbromsen utmärkt, reglagen fungerar bra - men med ett viktigt undantag; pådraget!

Första provresan: Gick inte att få läge 0. Loket rullade igång på läge 1 av sig självt. Lite knepigt få rätt grepp om pådraget.

Andra provresan: Nu fungerade läge 0. Loket accelerade med 600 ton på kroken tillfredsställande. Vid pådrag 20 gick det inte att dra ner pådraget under läge 16. För att kunna stanna tåget/minska farten måste pantografen inaktiveras varvid vagnsbromsen slog till.

Frånsett problemet med pådraget; vilket trevligt lok att göra, att å-knappa sig fram i hytten ett nöje.

Nisse
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 17:23   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Exclamation Zoologiskt sanering ...

... i Hg-hytten. Diverse ormar, grodor och ankor hade tagit sig in och förde ett himmla liv.
Med Nisses hjälp pågår sanering. Nisse gör även ett gediget jobb att testa CAB-körning med olika vikt i kroken, så det kommer uppdateringar efter hand.

Mellan varven fixar jag med texturer och annat och förbättrar eftersom.

Även TGOJ hade Hg-lok så jag har börjat på en variant och nu anpassar jag texturerna efter mappningen och inte tvärtom (som jag tillbringat 100-tals timmar med för att tillfredställa vissa "väderbitare").
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140403_0000.jpg (198.9 KB, 147 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 13:08   #9
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

I denna tråd finns en bild ifrån hytten på Hg 787.
http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=812646

I vänsterhörnet så finns en D3L ventil.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 16:47   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Smile Ljud och bild ...

... blev dagens lösen. Finslipat texturerna och alla ljudfiler. Rejäla relä-smällar vid pådrag t.ex.
Och naturligtvis en förarventil (Marcus!) och Shuntreglaget är nu enbart pådrag i 30 steg. Handbromsen på bakbänken fungerar också nu (men skall snyggas till.
Lokis (eller synthis då) sitter och dirigerar mitt i hytten och synthen är nära till hands (detta kan ni ta bort genom auto-create 0 i de containrarna i config.txt för hytten.)

Lite bilder från hytten i dagsläget:
(sista bild på en kommande variant speciellt för Nisse som tack för DVVJ)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140327_0000.jpg (153.6 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140327_0001.jpg (146.5 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140327_0002.jpg (140.8 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140327_0003.jpg (155.0 KB, 119 visningar)
Filtyp: jpg lan_20140327_0004.jpg (159.9 KB, 120 visningar)
Filtyp: jpg 941001-ellok_Hg_226.jpg (149.6 KB, 117 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-27, 21:09   #11
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 870
Standard

Väldigt snyggt Lennart!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 01:52   #12
andreas_92
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Laxå, Örebro län
Inlägg: 235
Skicka ett meddelande via MSN till andreas_92 Skicka ett meddelande via Yahoo till andreas_92 Skicka ett meddelande via Skype™ till andreas_92
Standard

Jag håller med! Snyggt! Synten borde spela en liten trudelutt när man rör vid den eller nått.
__________________
Mvh Andreas
Kör just nu TS 2009.

www.fleischmann.de
andreas_92 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 12:10   #13
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard BJs Hg-lok ...

... nr 225 och 226 levererades till BJ 1948, bara månader före SJs övertagande och målades väl snart om till SJs bruna.
Båda loken har genom Bergslagernas Järnvägssällskaps försorg återkommit till Göteborg och restaurerats till ursprungligt BJ-skick.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lan_20140328_0000.jpg (177.2 KB, 90 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-03-28, 13:19   #14
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 377
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

om man kör förbi Gamlestaden mot gamla Göfab så när man kommer fram till jet macken så kan man se de två loken över bangården där hos BJS har för mig att ett av dem är sj brunt och det andra har fått just den här Bj färgen
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009