![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
Ingen motorbromsning, Hg lok ska ha en bromsventil till vänster om pådragsreglaget, i dom lok jag har varit uppe i har det alltid rört sig om en D3L.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Detta får du utreda, Marcus. Jag har inte mycket att gå efter!
![]() |
#3 |
Veteran
|
![]()
... hur man tar bort mina hugskott med Lokis och Synth:
Om man öppnar config.txt för hytten så hittar man sist i mesh-table dessa 3 containrar: synth { kind "animated-lever" auto-create 1 mesh "synth.im" anim "synth.kin" limits 0,4 notches 0,0.25,0.5,0.75,1 notchheight 0,0,0,0,0 mousespeed -1 att-parent "default" test-collisions 0 tooltip-text "Synth" } synth-collision-box { mesh "selectionbox.im" att-parent "synth" att "a.grab" auto-create 1 kind "collision-proxy" opacity 0 collision-parent "synth" } driver_0 { auto-create 1 mesh "drivercharacter/tchm_body.im" anim "drivercharacter/tchm_body.kin" att-parent "default" att "a.lokis" animation-loop-speed 8 } } Om ni ändrar alla tre auto-create 1 till 0 så försvinner både lokis och synthen och ni får en lugnare körupplevelse.'' Hepp:
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
... "väderbitare" och "skita-ner-pellar":
Loken har en 12%-ig reflection-map som gör att dom glänser lite. Detta är är väldigt "förhatligt" för vissa ![]() Men det är lätt att skumma bort! Reflection-texturen heter reflect_brass.tga och om man tar in den i ett bildprogram och minskar kontrast och ljushet ordentligt så försvinner reflectionen och man kan "väderbita" och "skita ned" efter eget gottfinnande ![]() Exempelbilder:
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Mycket stiligt!! Ska bli kul att provköra, och ger inspiration att starta Trainz igen!!
![]()
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]()
Har provkört och testat ett synth-fritt BJ Hg. Resultatet en hel del ros men tyvärr också ris.Vagnsbromsen utmärkt, reglagen fungerar bra - men med ett viktigt undantag; pådraget!
Första provresan: Gick inte att få läge 0. Loket rullade igång på läge 1 av sig självt. Lite knepigt få rätt grepp om pådraget. Andra provresan: Nu fungerade läge 0. Loket accelerade med 600 ton på kroken tillfredsställande. Vid pådrag 20 gick det inte att dra ner pådraget under läge 16. För att kunna stanna tåget/minska farten måste pantografen inaktiveras varvid vagnsbromsen slog till. Frånsett problemet med pådraget; vilket trevligt lok att göra, att å-knappa sig fram i hytten ett nöje. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Veteran
|
![]()
Bra att nån är på alerten, Nisse!
Jo detta med pådrag är lite lurigt: I lokets enginespec. anges antal throttle-notches. I hyttens config i throttle_lever - containern skall det vara lika många. Sen till "Auran-idiotics" - Trainz har ALLTID endast 8 notches, så om man sätter antal notches till t.ex. 16 så blir 0 och1 samma osv. Håller just på att utreda detta för Ma-loken så jag kan uppdatera Hg och Ud sedan, hoppas jag ! Tack Nisse! Citat:
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
... i Hg-hytten. Diverse ormar, grodor och ankor hade tagit sig in och förde ett himmla liv.
Med Nisses hjälp pågår sanering. Nisse gör även ett gediget jobb att testa CAB-körning med olika vikt i kroken, så det kommer uppdateringar efter hand. Mellan varven fixar jag med texturer och annat och förbättrar eftersom. Även TGOJ hade Hg-lok så jag har börjat på en variant och nu anpassar jag texturerna efter mappningen och inte tvärtom (som jag tillbringat 100-tals timmar med för att tillfredställa vissa "väderbitare").
![]() |
#9 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
|
![]()
I denna tråd finns en bild ifrån hytten på Hg 787.
http://www.postvagnen.com/forum/inde...read&id=812646 I vänsterhörnet så finns en D3L ventil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
... blev dagens lösen. Finslipat texturerna och alla ljudfiler. Rejäla relä-smällar vid pådrag t.ex.
Och naturligtvis en förarventil (Marcus!) och Shuntreglaget är nu enbart pådrag i 30 steg. Handbromsen på bakbänken fungerar också nu (men skall snyggas till. Lokis (eller synthis då) sitter och dirigerar mitt i hytten och synthen är nära till hands (detta kan ni ta bort genom auto-create 0 i de containrarna i config.txt för hytten.) Lite bilder från hytten i dagsläget: (sista bild på en kommande variant speciellt för Nisse som tack för DVVJ)
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Väldigt snyggt Lennart!
![]()
![]() |
#12 |
Medlem
|
![]()
Jag håller med! Snyggt! Synten borde spela en liten trudelutt när man rör vid den eller nått.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
|
![]()
... nr 225 och 226 levererades till BJ 1948, bara månader före SJs övertagande och målades väl snart om till SJs bruna.
Båda loken har genom Bergslagernas Järnvägssällskaps försorg återkommit till Göteborg och restaurerats till ursprungligt BJ-skick.
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
om man kör förbi Gamlestaden mot gamla Göfab så när man kommer fram till jet macken så kan man se de två loken över bangården där hos BJS
![]() ![]() |
![]() |
![]() |