|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2014-04-20, 17:00 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
Data för Y1?
Hej. Jag kollar lite i mina Y1-filer. Det står att vikten är 155 ton och effekten är 3263 kW. Kanske även dragkraften är underlig, 650 kN.
Finns det någon i forumet som har de rätta värdena? MVH Olle M |
|
2014-04-20, 17:53 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
|
En enhet väger 45 ton och effekten ligger på 420kW
|
2014-04-20, 18:01 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
Tack, jag skriver in detta, det är ganska många eng-filer att justera.
Hälsningar från Olle M |
2014-04-20, 22:22 | #4 |
Medlem
|
Effekten beror på vilka motorer som sitter på den. original-maskinen har två stycken Fiat Dieslar utan turbo på 200hk var. De har en treväxlad automatlåda där trean är direktväxlad.
De ombyggda vagnarna har olika starka volvomotorer med en av tre olika växellådor. Några har de gamla treväxlade lådorna, några har Volvos 5 växlade automatlådor som styrs av en styrenhet tillsammans med motorn. De flesta har 5-växlade alisonlådor där första växeln var låst så man använde bara växel 2-5. Jag vill minnas att de starkaste motorerna som var godkända för liggande drift var på 370hk per styck. Dom var riktigt roliga att köra på Kinnekullebanan. Det normala var att de var på ca 300hk tror jag. Noteras kan att 95% av alla Y1-or som brunnit under åren har haft de turboladdade volvomotorerna och det har berott på att löv samlats kring turbon som sedan tagit eld. Dessa skall alltid blåsas rent på löv för att förhindra detta.
__________________
M v h /Pursche |
2014-04-21, 00:01 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
|
Tack även till Pursche.
Jag skriver den effekten i eng-filerna för de olika motorvagnarna. Vad beträffar dragkraften så ändrar jag även den till ett mer realistiskt värde. Hälsningar Olle M |