![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
|
![]()
Rent fysiskt spelar det inte någon roll om loket puttar eller drar. Det är samma massa som måste flyttas.
Antar att det som sätter stopp är kopplingen som är i någon form av metall, och de har olika hållfasthet vid drag och tryck. Jag vet inte hur det blev så att X2 fick en motorvagn då generellt många av övriga smabbtåg som togs fram under samma epok har en drivenhet i vardera ända. Man kanske tänkte sig något i stil med de som går mellan Stockholm och Uppsala, där ett RC-lok puttar och det finns en hytt i bakersta vagnen. Jag vet dock inte om detta fanns när X2 togs fram. ![]() Hade varit intressant att veta hur man kom fram till denna lösningen. Kanske var det rent av en ekonomisk fråga? Svenska X2 är generellt kortare och det spelade kanske en avgörande roll =) Oavsett är det lite ryckigare att åka upp till Stockholm när motorvagnen puttar på, vilket har sin naturliga förklaring ![]()
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE |
![]() |
![]() |