![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
... kan man utnyttja vissa saker där inte konstruktörerna lider av "revirtänkande", som detta lok för 600 mm som försetts med "Hamras" boggier och NG-koppel och som fungerar utmärkt på min torvmosse
![]()
![]() |
#2 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
Kul liten makapär det där
![]() ![]() Jaa, skoj ska're va, å kul ska man väl ha, när man håller på att "Trainza", det är väl det viktigaste i alla hobby-"arbeten" ![]()
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
|
![]()
Oj, vilken bjässe!
![]() ![]()
![]() |
#4 |
Veteran
|
![]()
... är inte så stort men liknar de Krausslok som fanns på 600mm-banorna i Sverige efter 1a världskriget då dessa krigslok kunde köpas för en "spottstyver".
![]() |
#5 |
Veteran
|
![]()
... även bland duktiga byggare - utan revirtänkande!!!
Mick1960, eller Michael Vogts är en sådan. Hans Torvbana med tillbehör är som gjord för att jobba vidare med. Så här ser hans "licens-tag" ut. Begrunda detta - alla revirpinkare!!! "license "(C) by Michael Vogt Dieses Trainz-Asset-Objekt ist Public Domain Ein Veraendern, Reskinnen oder aehnliches ist jederzeit erlaubt, solange die Ursprungsquelle genannt wird!" översatt: license "(C) by Michael Vogt Detta Trainz-Asset-Objekt är Allmän Egendom Förändringar, Ommålningar eller liknande är alltid tillåtna, så länge ursprungskällan nämns!"" Lite bilder på godiset: Lastning av vagnar med pressade torvbalar och körning till hamnen för lossning, sedan rundkörning med lok och återfärd till Svartrå Torvfabrik. Som sagt - detta är riktigt SKOJ! Forts. följer ....
![]() |
#6 |
Veteran
|
![]()
på resan följer här:
![]() |
#7 |
Veteran
|
![]()
... föreställande Fabriksbyggnaden i ny skrud samt en lokparad med banans driftslok. De två främsta dieselloken är lätt omgjorda av originalloken och skall tillbringa sin tid ute på mossarna med vagnväxling och annat. Det tredje, lite kraftigare dieselloket kommer att sköta hämtningen och utkörning av lastade och tomma vagnar mellan mossarna och fabriken samt sköta växlingen på fabriksområdet medan ångloket enbart kommer att användas vid transport av torkade och pressade torvbalar till hamnen.
Den blå bensinvolvon tas endast fram när banans ägare, direktör Torsten Torftig och hans odrägligt bortskämda familj, behagar "inspektera" banan. Fördelen med en sån här bana är att man kan härja obehindrat bland alla assets, bygga om, måla om och greja. Mycket givfande!
![]() |
#8 |
Veteran
|
![]()
... fick det bli, för att husera arbetsloken 1 och 2. Tanken är att 2:an kör ut på mossen på morgonen och börjar dagens växling medan 1:an kör ner till Fabriken och kopplar på några vagnar med "torvarbetare" och kör till södra mossen, släpper av arbetarna och börjar växling där.
Som ni märker är jag "heltänd" på detta projekt och om andra vill hoppa på så kanske vi kan starta en tråd nånstans!? Eftersom licenser och revirpinkande lägger hinder ivägen för uppladdning av sånt som man ändrar (och förbättrar) så kanske vi som är intresserade kan bilda nån slags "Torvtäktsklubb", under ett "icke-spridnings-avtal" och gemensamt utbyta assets och annat via emejl !? Bara en idé, i väntan på TANE (Torv A New Era)!
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2014-05-11 klockan 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]()
Det är något visst med den här industristämningen som ligger över hela den här banan. De enda jag tycker är lite trist är att träden är av den typ som visserligen ser bra ut på bild men sämre när man kör - dvs två plan i kors.
Med riktiga 3D träd (kanske inte träd på speed utan t.ex. jvc's 3d träd) så tror jag upplevelsen skulle bli ännu bättre. Det kanske redan finns en omträdad version ute? Någon som känner till detta? Och, jag vill inte trampa någon på tårna om trädfrågan, vet att det är infekterat. Alla har ju sina farvoriter. Slutligen - Jockes. Töm din inkorg så man kan maila dig... |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
|
![]()
... alltså finns jag till!
Har börjat utvidga Svartrå med ytterligare ett Board västerut där jag kommer att lägga samhället Wollsjö där stationen blir utlastningsstation för Sockerbetor och Torv. I övrigt byter jag ut lite prylar, gör om vissa und so weiter... (som t.ex. Vägvakterna i korsningen öster om fabriken). Även disponent Torftig med familj har fått en pampig bostad i närheten. Sista bild visar driftcentrum i nuläget där ni kan skymta den nya (livsfarliga) utfarten mot Wollsjö t.h. Skoj! ![]()
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Riktigt snyggt, Lennart! Du får det att se väldigt svenskt ut!
![]()
![]() |
#12 |
Veteran
|
![]()
... leka så mycket med min torvbana, men ibland får jag ett ryck:
Banan är nu utbyggd till "Wollsjö" där omlastning sker till normalspår. Alla lok och vagnar har utrustats med hästskokoppel och gåtts över på många sätt. Lite bilder på banans rullande materiel och utfarten mot "Wollsjö":
![]() |
#13 |
Medlem
|
![]()
Sååå snyggt Lennart!! Riktigt härliga bilder!
![]()
![]() |
#14 |
Medlem
|
![]()
tjusigt gillar torvfabriken
![]() |
![]() |
![]() |